Bakterier bakom örat och antibiotika

2015-02-14 11:06:00
Min Dag Skolan
Nu! Nu i årskurs två får jag fördjupa mig i det som jag tycker är så himla intressant. Bakterier, celler och hur dessa fungerar. Vi har haft en laboration som gått över fyra dagar och bland annat fått undersöka hur mycket bakterier som finns i luften (väldigt få), bakom örat på Mäds och på en yta i våra sektionslokaler där det ibland lagas mat. Det är oftast inga farliga bakterier, bara sådana som vi redan har (och ska ha) på kroppen. På bänken i sektionslokalen fanns det dock kanske något som skulle kunna vara svampar och en del andra bakterier, medn de flesta dog dock när vi hade tvättat med sprit.
 
På bilden ovan har vi undersökt vad som händer när bakterier blir utsatt för antibiotika. I flaska två har de flesta celler dött genom att spricka (pga ampicillin), därför är den vätskan klarare än de andra två. Vi har även räknat ut hur många generationer som bildas efter en viss tid. Nu ska jag och Mäds bara skriva laborationsrapport på detta också!
 
Om ni vill veta har jag också haft en del andra laborationer denna läsperiod, exempelvis en där vi undersökte när en viss typ av molekyler börjar bilda miceller, alltså små runda bollar som gör att de delar av molekylen som inte gillar att vara kontakt med vatten slipper detta. Det är sådana molekyler som finns i diskmedel, till exempel, och som stänger in smuts och fettmolekyler (som ju inte heller gillar vatten) i sina bollar.
Jag älskar ju att få reda på hur sådana här vardagliga saker egentligen fungerar så just nu känns det som att jag har valt helt rätt utbildning.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget:

Jag heter:
Kom ihåg mig?

Min mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
hittarecept.se
myTaste.se RSS 2.0