Curryris med röda linser

2015-02-26 15:14:45
Mat och recept
Här kommer ett av mina absoluta favoritrecept! Det är lättlagat, gott och såklart vegetariskt (till och med veganskt om en inte har typ crème fraîche till). Alltså bästa, bästa. Blir bra varje gång och det går att variera med eventuella tillbehör. Den här gången hade jag russin, crème fraîche, majs och pumpakärnor.
Till "basreceptet" behövs:
3 deciliter ris
1 deciliter röda linser
7,5 deciliter vatten
Gul lök (jag gillar ju lök så tar alltid lite extra)
Lite olja att steka i
Curry (typ en tesked)
Salt
Hacka löken och stek den i oljan. Tillsätt curryn.
Skölj linser och ris innan de blandas ner i kastrullen.
Här är för övrigt min favoritkrydda just nu! Har chiliflingor i ungefär allt som går att ha det i. I denna rätt passar det alldeles utmärkt.
Fyll på med vattnet och salta lite lätt.Låt koka i ungefär en kvart (eller så länge och på det sätt som riset som används ska kokas). Det är för övrigt gult pga curryn och det är chiliflingor på toppen. Inga konstigheter, alltså.
Sedan är det klart att servera! Tillsätt eventuellt något som är gott (i princip lite vad som helst) och ät upp. Nomnomnom.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget:

Jag heter:
Kom ihåg mig?

Min mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
hittarecept.se
myTaste.se RSS 2.0