Maken

2015-07-09 13:08:57
Böcker
Wille sa: "Du borde du läsa den här."
Jag sa: "Okej" och försökte memorera titel+författare för att låna den på biblioteket.
Wille gav mig boken. "Du får låna den. Varsågod."
"Tack, tack."
Fint att få personliga boktips, ändå.
Maken handlar om Martina och Gustavs förhållande, sett ur Martinas perspektiv. En känner så mycket för de hela tiden, de velar lite hit och dit. Åker ifrån varandra, har partners vid sidan av och försöker förstå hur de ska leva med och i den här relationen. De bryr sig ändå om varandra hela tiden på något vis och det är ju fint.
Jag sitter och övar på att säga Jag längtar efter dig.
Jag tycker ändå det är något befriande i deras relation, men samtidigt tär det på dem att inte kunna umgås utan att det kärvar sig någonstans.
Utan att avslöja för mycket om hur det går för dem (jag hoppades både på att de skulle hitta varandra och leva okej-lyckliga i hela sina liv, och på att de skulle skiljas åt och kanske förstå att det kunde bli bra det med), så säger den markerade meningen rätt mycket om hur de försöker ta sig fram genom sin flera år långa relation.
 
Jag tyckte väldigt mycket om romanen. Inte en massa tjafs om fasader och vardagsglimmer, utan mer så här kan det också vara. Och så många fina meningar (det var ju Willes bok så vågade inte markera) och citat.

Kommentarer

Kommentera inlägget:

Jag heter:
Kom ihåg mig?

Min mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
hittarecept.se
myTaste.se RSS 2.0