Pasta med schalottenlök, sparris, salvia och fetaost

2015-06-04 20:14:00
Mat och recept
Älskar så att grön sparris är i säsong nu! Passar på att äta så mycket jag, kan för tillfället. Känns lite som att jag äter det minst en gång om dagen ...
I vilket fall, den här rätten gjorde vi även på en kommittéutbildning vi hade på sektionen. Då gjorde jag den glutenfria med fusilli-pasta istället, vilket jag faktiskt tycker blev lite bättre än med spaghetti. Men en använder ju det en föredrar och har hemma! Ett tips är att inte snåla med fetaosten eller schalottenlöken men med salvian (tycker det smakade väldigt mycket med att ha en kruka i).
Recept tagit härifrån.
Det här behövs för ungefär en middag och tre matlådor (!)
 - Pasta (jag använde 300 gram)
 - 4 bananschalottenlökar eller många, många små
 - Ett knippe sparris (plus lite extra om en som jag gillar sparris supermycket)
 - Ett paket fetaost
 - 2 matskedar schalottenlöksfond
 - 250 gram plommontomater
 - 65 gram bladspenat (var tyvärr slut i min affär, så köpte en salladsblandning innehållandes bladspenat)
 - En kruka salvia
 - 2 deciliter vatten
 - Salt och peppar
Hacka löken och salviabladen, skär sparrisen i lämpliga biter (glöm inte att ta bort den bittra nederdelen, typ 2 cm in) och skär tomaten i lämpliga bitar.
Stek löken i lite olja och koka spaghettin. Om en inte som jag måste koka tomaterna för att kunna äta dem, går det lika bra att tillsätta tomaterna, råa, allra sist.
Släng i sparrisen de sista två minutrarna av spaghettins koktid. Koka gärna spaghettin lite innan al dente, eftersom det ska kokas ihop lite med löken sedan. Häll i fonden i löken plus vattnet. Salta och peppra!
Så! Blanda till sist ihop allting. Smula fetaosten över och koka några minuter på mycket svag värme.
Käka upp och njut.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget:

Jag heter:
Kom ihåg mig?

Min mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
hittarecept.se
myTaste.se RSS 2.0