Kladdkaka utan mjöl eller mjölk

2015-05-30 07:33:00
Mat och recept
Häromdagen gjorde jag en nästan helt vegansk och glutenfri kladdkaka; det är dock ägg i. Jag åt upp nästan hela till middag samma dag, vilket inte är att rekommendera. Min mage gillade inte riktigt det (tror inte så mycket kokosolja på en och samma gång är omtyckt) och min andedräkt liksom luktade kokos morgonen efter (vilket kanske inte är någon nackdel). Men jag gillade den, för den blev himlans god!
Receptet hittade jag här, för övrigt.
Till ungefär en form behövs
 - 125 g kokosolja (typ en och en halv deciliter)
 - 3 ägg
 - 1 deciliter kokossocker
 - 1 deciliter kakao
 - Lite salt
 - Typ en halv tesked vaniljpulver
 Sätt ugnen på 175 grader. Bröa en form med exempelvis kokosflingor eller havregryn eller vad en nu har hemma. (Jag använde dock smör för att smörja, men det går ju lika bra med olja om en vill göra den helt mjölkfri.)
Vispa ägg och kokossocker. Smält kokosolja lite lätt på en svag temperatur.
Blanda i kokosoljan, lite i taget.
 Vispa till sist i de övriga ingredienserna. Häll ner smeten i formen.
Grädda i ungefär en kvart-tjugo minuter. När en tar ut den ska den vara lite lös; kokosolja stelnar till i rumstemperatur.
Ät som den är eller servera med något göttigt. Jag tog kokosflingor och sojayoghurt. Ett tips kan vara med något syrligt, som yoghurt, citronskal eller lime.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget:

Jag heter:
Kom ihåg mig?

Min mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
hittarecept.se
myTaste.se RSS 2.0