Om kategorierna

2015-11-01 20:04:00
Bloggen
Jag har ju ett stort gäng kategorier som jag delar in mina blogginlägg i. Vissa inlägg hamnar i flera kategorier eftersom jag inte kunde bestämma mig när det blev dags att publicera. I vilket fall så tänkte jag att det kunde vara trevligt med en liten förklaring av vad det går att hitta i de olika kategorierna. Liten förvarning: detta blev visst ett långt inlägg.
Ett, två, tre nu kör vi!
 
 
Allmänt
Skulle även kunna benämnas "okategoriserat". Här har jag till exempel lagt upp en rundtur i min lägenhet, en lista på 100 frågor som jag svarat på och en önskelista.
 
Bloggen
Saker som har med bloggen att göra. Exemplvis brukar jag säga till när/om jag har ändrat något i bloggdesignen här. And that's pretty much it. Detta inlägg kommer också gå under denna kategori.
 
Böcker
Jag brukar ha perioder då jag läser mycket skönlitterärt. Under läsperioderna (alltså veckorna innan en tenta) brukar jag inte läsa så mycket skönlitterärt pga vill inte "störa kunskapsintaget" genom att läsa något annat än kurslitteratur. Men när jag väl läser och har läst något jag tyckt var extra fint/bra/intressant/viktigt kommer jag att berätta om det. Så allt som rör böcker och läsande, alltså.
Dagens låt
Den här kategorin började jag med innan Spotify fanns och jag hade alla mina nedladdade låtar i en och samma spellista för att vår musikspelare fungerade så då. Tanken var i vart fall att jag skulle lägga upp den låt jag lyssnade på när jag loggade in på min blogg, för att på så vis visa "bredden på min musiksmak". Och att detta då skulle ske en gång om dagen.
Men nu har den här kategorin mer gått över till att jag bara lägger upp låtar som jag tycker är sådär extra bra och jag verkligen vill att alla, alla bör lyssna på. Främst är det låtar jag har en hang-up på och lyssnar på på repeat.
 
Ett foto i timmen
Känns som en typisk livstilsbloggar-kategori. Meningen är alltså att jag under en viss dag tar kort en gång i timmen för att visa på vad jag gjorde just då. Jag försöker tänka ut dagar i förväg som kan vara bloggmaterial för detta, alltså dagar där jag vet att jag kommer att hitta på nice saker mer eller mindre kontinuerligt under dagen. Så att jag vet att det kommer bli ett någorlunda intressant inlägg. Det kan vara allt från småutflykter till kalasdagar. Det svåraste med det här inlägget är just att komma ihåg att ta foto varje timme.
 
Filmer
En lite för bred kategori, egentligen. Men här lägger jag upp allt som har med filmer att göra. Det kan vara tips på långfilmer, filmer jag själv klippt ihop eller youtube-klipp. Skulle väl egentligen vilja ha något som separerade mina egenskapde videor från allt annat, men har bara inte fixat det.
 
Fint
En gång i veckan, främst måndag, försöker jag hitta minst två (oftast tre) saker som jag vill att folk ska se. Det kan till exempel vara konst, roliga fenomen, videoklipp, GIF:ar, roliga hemsidor, inredningstips eller recept. Lite gott och blandat av sådant jag tycker är fint och/eller viktigt, alltså.
Foto
Ibland tar jag foton av ingen mer anledning än att det blir ett vackert motiv. Alltså inte kort som ska beskriva en speciell händelse, utan bara på vackra ting. Främst blir det landskap ur olika vinklar. Ibland visar jag också hur jag redigerar bilder.
 
Jobb
Jag har från att jag med gick i nian haft sommarjobb (med undantag för två år då jag istället jobbade resterande delen av året), och mina tanker/händelser därifrån hamnade under denna kategorin. Såg att jag inte har uppdaterat den sedan 2012, vilket dock kan ha att göra med att jag arbetat inom barn- och äldreomsorgen sedan dess. Eftersom jag har tystnadsplikt inom dessa arbeten är det dumt att ens skriva något om dem. Men kan hända att den här kategorin får bättre uppdatering när jag blir stor och skaffat ett jobb med mer bioteknisk inriktning.
 
Just little things
Hade en liten period där jag kopierade just little things inlägg och satte ihop små college med små saker som ändå är extra fina. Typ "When everyone in the car starts singing along to the song that's playing".
 
Kalas och festligheter
När jag varit på något kalas eller festlighet av något slag lägger jag upp det i denna kategori. Allt från spontana fester, via födelsedagskalas till finmiddagar. Och firandet av olika högtider.
 
Konsumtion
Ibland införskaffar jag mig saker och om/när jag vill visa upp detta lägger jag in det i denna kategori. Här finns dock även önskelistor och presenter.
 
Kärlek
Denna kategori har dock inte uppdaterats sedan jag gjorde slut med min förra pojkvän Patrik. Innan dess lade jag annars mestadels upp texter och bilder för att fira våra årsdagar (vi var tillsammans i fem år så det hann bli en del). Men även ett och ett annat videoklipp som är kärleksrelaterade.
 
Mat och recept
Sedan jag började flytta hemifrån samt blev vegetarian har jag fått börja laga en hel del mat själv. De steg-för-steg-recept jag lägger upp har jag antingen testgjort en gång innan, eller så chansar jag och hoppas på att det blir gott och bloggmaterial. Utöver recept är det allt annat matrelaterat, såsom hur en själv kan torka äpplen eller en hel veckas frukost. Vill ju kunna sprida så mycket vegetariska recept som möjligt, för att visa att det finns så himla mycket gott inom denna kategori. (Jag är för övrigt lakto-ovo-vegeterian om vi ska vara ärliga, och jag äter fisk ibland för att underlätta för personer i min omgivning. Bland det bästa jag vet är mozzarella vilket jag äter ungefär en gång i veckan.)
 
Min dag
Vardagliga inlägg om vad jag pysslar med för tillfället. Tror många av de här inläggen innehåller orden "nu är det/nu är det snart tentavecka igen", haha. Men även vardagliga utflykter, diverse parkhäng och restaurangbesök.
 
Mode
När den här bloggen var i sitt tidiga skeende var modebloggar något som var hett och det som bloggerskor blev framgångsrika på. Jag försökte med på det spåret och skrev mycket om rosetter och fina kappor. Har mest kvar kategorin för att det är fint att kunna se tillbakablickar på hur det/jag var då versus nu.
 
Musik
Här hamnar alla de inlägg som handlar om musik men inte specifika låtar (eftersom de hamnar under Dagens låt). Alltså konserter, dokumentärer om musiker/sångerskor och spotifylistor jag vill tipsa om. En hel del Håkan Hellström-konserter, för övrigt. Musik är viktigt för mig och något jag lägger mycket tid på (att lyssna på, alltså) så det är inte helt konstigt att det fått en helt egen kategori (eller två om en vill räkna med Dagens låt).
 
Resor
Jag gillar att resa, men gör det tyvärr för sällan. Men när jag väl gör det brukar jag dokumentera. Har än så länge inte rest till någon annan tidzon eller världsdel, men det är något jag så himla gärna vill. Kan nog räkna på fingrarna de gånger jag bott på hotell. I min familj bor en främst på vandrarhem eller lägenheter som hyrs ut av lokalbefolkningen, vilket jag tycker blir ett extra bra tillfälle att upptäcka landets kultur.
 
Resor - Italien
Tyckte Italien förtjänade en egen kategori då jag har varit där mer än en gång. Senast nu i somras när jag, Dash och Gürra bodde hemma hos Bagges familj och fick uppleva italiensk kultur på nära håll. En annan gång åkte jag dit i gymnasiet och åkte runt på västra sidan och bodde också då hos en italiensk familj i några dagar. Gillar ju det där med att fo bo hemma hos någon ur lokalbefolkningen extra mycket.
Resor - Malta
Känns som att jag, min syster och mamma har fått någon förkärlek till denna lilla ö. Därför fick den en egen kategori. Jag har varit där två gånger och kommer mest troligt åka tillbaka.
Skolan
Jag pluggar ju just nu till civilingenjör inom bioteknik på Chalmers. Här hamnar mestadels nu-är-det-tentavecka-inlägg och den eventuella ångesten över detta. Men även kommitté-relaterade saker (har suttit i mottagningskommittén och sitter nu i Styret) som att måla sektionsmärket på Olgas trappor eller vår resa till Lund. Studentliv, fast utan festerna (eftersom det mest troligt hamnar under kalas & festligheter).
 
Spel
Haha, den här kategorin har ett enda inlägg och det är från The Sims. Jag spelade mycket the sims förut, men även andra småspel och tanken var väl att tankar kring detta skulle hamna här. Har inte spelat sims på något år, tror jag. Mestadels för att jag inte har det installerat på min nya dator, eller för att jag inte riktigt har tiden nu när jag pluggar. Jag tror inte att jag kommer tappa intresset helt för spel, så därför får den här kategorin vara kvar.
 
TV
Jag ser inte jättemycket på TV eftersom jag inte har någon tv-apparat (hej, hej, radiotjänst). Men när jag väl ser något (program, tv-serie osv) som jag tycker alla borde se eller har någon åsikt  jag måste få ut hamnar det här. Senast tipsade jag om Krunegård och Jinder på turné som finns (fanns?) på svtplay och som jag följde.
 
Tankar och funderingar
Skulle även kunna ha hetat "Åsikter" eller "om mig". Här hamnar sådant jag tänker på/tycker är viktigt eller bara saker om mig som person. Exempelvis mycket listor (frågor som jag svarar på) men även inlägg om att vara vegetarian eller hur tandställningen påverkade mig att le med stängd mun.  Mycket om mig, alltså. Hur jag är, vad jag tycker och tänker.
 
Tillbakablickar
Runt nyår varje år brukar jag sammanställa året som gått och denna sammanställning hamnar här. Men det kan även vara att jag blickar tillbaka en månad, eller visar en film från mitt gångna år med bØf (mottagningskommittén).
 
Träningen
Jag har löptränat en hel del genom mina år och om detta skrev jag under denna kategori. Men också om olika friskis & svettis-pass. Mycket om Göteborgsvarvet också. Nu har jag mer gått över till simning för att det passar mig bättre den här årstiden. Men träning, eller motion snarare, är viktigt för mig eftersom jag märker hur mycket bättre jag mår av att röra på mig. Jag blir gladare, orkar mer och allmänt piggare på livet vilket jag älskar att vara. Jag är medveten om att träning kan vara ett känsligt ämne eftersom det lätt blir hetsigt, men jag försöker mer skriva peppigt och/eller hur bra jag mår och mina eventuella framgångar.
 
 
Så var det med det! Hoppas ni gillade det. Tänkte att det kunde vara kul med en behind-the-scene-inblick så att säga, med hur jag tänker kring vissa blogginlägg/kategorier också. :)

Kommentarer

Kommentera inlägget:

Jag heter:
Kom ihåg mig?

Min mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
hittarecept.se
myTaste.se RSS 2.0