Fredag i Oslo; Frognerparken, falafel och Kulturhuset

2015-10-19 13:47:20
Resor
I fredags eftermiddag satte jag mig på en buss för att ta mig över gränsen till Norge och vidare till dess huvudstad, för att för första gången sätta min fot i det landet. Passerade fina svenska och norska landskap på vägen.
I Oslo mötte den här galningen upp mig. Alltså Wille. Efter att jag lämnat av min resväska hemma hos henne gav vi oss ut på en promenad. Vi gick längs med Karl Johans gate, mest bara för att och kikade lite på slottet när vi ändå var där, innan vi kilade vidare.
Vi kilade vidare ända bort till Frognerparken. Dock hann vi inte dit innan det blev mörkt, så jag har bara sett den i mörkret upplyst av gatulampor.
Det finns ju en hel del skulpturer gjorda av Gustav Vigeland att studera där. Människor med olika känslouttryck och i olika rörelsemoment.
Vi gick allra högst upp till Monoliten. Här försökte vi ta en hoppbild och detta blev bästa bilden av tre. Gick alltså inte så bra.
Härifrån kunde vi se Holmenkollen (inte på bild, dock) och hade det varit dag hade vi nog haft finfin utsikt. Nu såg vi mest skulpturer och gatuljus.
Jag tänkte att jag likväl kunde passa på att vara turist när jag ändå var det, så jag fick Wille att ta kort på mig och typ nedre delen av monoliten? Tada! (Jag har för övrigt en reflex på ena armen - viktigt att synas!) Monliten är i klartext en lång pelare som formas av människokroppar.
Sedan började vi frysa och bli hungriga så vi gick till ett ställe som sålde glutenfri falafel. Typ bästa ever. En man som stod i kassan ville för övrigt gärna prata svenska med oss när han förstod att vi var från Sverige. Eller han rabblade mest ord han kunde och sa sju och sjukhus och andra svåra ord och jag applåderade och berömde honom.
Wille käkade falafel i pitabröd. Och så lånade jag toaletten som var belyst med blått ljus, vilket Wille förklarade för mig var för att jag inte skulle kunna hitta mina blodkärl om jag skulle vilja injicera heroin. Det hade jag inte tänkt, men bra att veta!
Sedan gick vi och tog oss ett glas på Kulturhuset som var ett mycket mysigt och nice ställe. Eller det hade varit mer nice om vi hade haft någonstans att sitta. För övrigt kom det fram en äldre man till oss där vi stod upp med våra kappor på vid en pelare. Han lade sina händer på våra överarmar, nickade och gick sedan. Märkligare saker har ju dock hänt.
När vi började känna oss trötta gick vi hemåt till Willes lägenhet och såg på "Chocolat", vilken var så otroligt förutsägbar att vi skrattade åt det och inte filmen i sig, och sedan somnade vi.

Kommentarer

Kommentera inlägget:

Jag heter:
Kom ihåg mig?

Min mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
hittarecept.se
myTaste.se RSS 2.0