Lördag i Oslo; #kyssmunch, promenader och operahuset

2015-10-25 16:41:00
Resor
Förra lördagen spenderade jag ju i Oslo och hängde med Wille som bor där för ett tag; vi tar oss en kik!
Vaknade upp med att solen sken även denna dag och skulle visa upp Oslo från sin bästa sida.
Hej, hej från en nyduschad, färdigklädd person.
Efter frukost gav vi oss ut på promenad, för det är tydligen vad de sysslar med i Oslo. Vi gick längs med Akerselva eftersom det blev lite extra fint så.
Vi hamnade på Willes skola, Arkitektur- och designhögskolan. Det är här hon sitter och gör modeller och funderar på hur byggnader ska se ut. Jag fick se hennes klass senaste verk och provsitta deras stolar.
Arkitekturtvåorna hade gjort konstverk som stod ute på en gräsplätt. Jag trodde dock först att det var något slags utomhusgym/sittplatser.
Vi passade på att gå på toa (vet ju aldrig när det dyker upp en igen!) och jag passade på att ta en selfie. Hej, hej!
Och en med Wille. Sedan blev det dags att vandra vidare i solskenet.
Utanför Munch-museet hade de en ram att fota sig i, och eftersom jag var turist kändes det semi-obligatoriskt.
Sedan gick vi in på museet. De hade (har ju fortfarande, tom 3 januari!) en utställning där de ställer Vigeland mot Munch. En så himla bra utställning då dessa konstnärer var samtida och gjorde många liknande verk och hängde i många liknande kretsar! Lite som två olika perspektiv på samma sak.
Efter att ha studerat skisser, skulpturer och målningar gick vi igenom Botaniska Trädgården på vägen hem för att det är vackert där.
Väl hemma i Willes lägenhet åt vi lunch och lade oss sedan i sängen och löste korsord/läste/lärde oss franska. Plus att jag "råkade" slumra till en stund. Men sedan var det dags att vakna till, för vi skulle hänga med Willes kompis Ulrik.
Så det blev ut och gå på tur igen, men den här gången till Oslos Operahus, som jag speciellt ville se eftersom jag och Wille byggde det av pepparkaksdeg förra året.
Vi gick upp till taket på operahuset varifrån vi hade en förbluffande utsikt över havet.
Willes alienfingrar fick vara med på ett kort. Vi pratade om jet-set-norskar, att bo på landet och vara student i största allmänhet. Och jag fick reda på att jag fått biljetter till Håkan Hellströms konsert efter att ha slagit på internet på mobilen. Sådan glädje. Sådan lycka.
Jag var fikasugen, så vi sa hej då till Ulrik och gick till ett av de mycket sällsynta caféerna på Oslos gator och beställde varsin kopp varm choklad.
Hej, Wille! Sedan gick vi tillbaka hem, åt middag jättejättesent, drack vin med Willes kollektivkompisar, hjälpte en kollektivkompis att stryka sin skjorta (för det krävdes två som höll i strykbrädan), såg på Little Miss Sunshine och somnade sedan någon gång.

Kommentarer

Kommentera inlägget:

Jag heter:
Kom ihåg mig?

Min mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
hittarecept.se
myTaste.se RSS 2.0