Pizza med ägg, spenat och pecorino

2016-02-04 17:19:25
Mat och recept
Lyckades hitta både za'atar och pecorino i affären, så häromveckan lagade jag denna pizzarätt. Za'atar ger verkligen pricken över i:et till denna rätt, så en får absolut ta några nypor extra. Pecorino borde kunna bytas ut ut mot typ parmesanost om en känner för det. Za'atar hittade jag för övrigt på ICA Focus här i Göteborg, ifall ni ville veta. Och den ska enligt min kokbok ge pizzan "en smak av Mellanöstern som påminner om dofterna från bagerierna i östra Jerusalem".
 
Pizzan blev i vilket fall god. Dock var själva pizzabottnen lite seg direkt efter att pizzan kommit ut ur ugnen, men hade bra konsistens när jag åt den till lunch en annan dag (och alltså värmt den i micro). Men det tror jag beror på det glutenfria mjölet, vilket en borde kunna experimentera mer med. Oh, well, här kommer receptet!
 
Till tre fina pizzor behövs:
- 5 gram torrjäst
- Ungefär 2 deciliter ljummet vatten
- 5,5 deciliter mjöl
- 1 kryddmått salt
- Lite olivolja
 
- 400 gram spenat
- 200 gram riven pecorinoost
- 1 matsked za'atar
- 3 ekologiska ägg
- grovt salt och svartpeppar
 
- En ugn som är 200 grader Celsius varm.
 
Lös upp jästen i vattnet. Blanda sedan ner mjöl, salt och lite olivolja (typ en matsked).
 
Knåda degen (antingen för hand eller med matberedare) ett slag och forma den sedan till en boll. Pensla en stor skål med olivolja och lägg i degbollen. Låt stå och jäsa i ungefär 1-2 timmar på en varm plats och under en fuktig handduk. Under tiden kan en ju gå och simma eller plugga eller något annat kul.
 
När degen jäst klart är det dags att kavla ut tre pizzabottnar. Så fint och runt, eller artistiskt, en kan såklart. En handduk under plåten gör att det hela ligger still och det blir lättare att kavla (tips, tips!). Låt sedan jäsa på en varm plats i 30 minuter.
 
Under tiden kan en ju sätta igång ugnen och koka upp lite vatten i en kastrull. Sedan lägga i spenaten som får sjuda lite. Sedan ska spenaten kramas ur och läggas i durkslag. (Ett tips är ju att spenatvattnet kan användas till typ växtnäring).
 
När pizzabottnen jäst färdigt är det dags för att strö över den rivna osten. Glöm inte kanterna! Lägg sedan ett jämt lager spenat över. Försök göra en liten grop i mitten och placera i ägget. Jag tror att en skulle kunna vänta med detta, och sedan lägga ett ägg i gropen när pizzan har fått vara inne i ugnen en stund, men det gör en ju som en vill. Jag knäckte det med en gång, som ni ser. Krydda sedan med za'atar och peppar, och ringla lite olivolja över härligheten. In i ugnen i 12-15 minuter.
 
Ta ut pizzorna, försök att sprida ut äggvitorna något (men låt gulorna vara) och strö över salt. Grädda pizzorna i ytterligare fem minuter, alltså tills vitorna har stelnat.
 
Servera och käka opp. Nom. Nom. Nom.
 
Receptet inspirerat från kokboken "Plenty - vegetariska favoriter" av Yotam Ottolenghi.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget:

Jag heter:
Kom ihåg mig?

Min mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
hittarecept.se
myTaste.se RSS 2.0