När vi besökte ett tempel och jag fick äta PASTA

2016-07-04 15:22:00
Resor - Indonesien
Förmiddagen hängde vi på stranden igen. Mest för att vi behövde samla lite kraft. Kanske att de gamla gummorna har rätt om att jag behöver lite pedikyr ... Här låg vi i vart fall och läste, åt solrosfrön och köpte glass av den käcka killen som går runt med #sexyicecream skrivit på hatten. Han sa "glass med stora lass", jag sa "tiga puluh ribu" och betalade.

När vi samlat tillräckligt med kraft började vi vandra längs med den kilometerlånga stranden. Annies mobil sa att vi har gått över 18 000 steg idag, och alltså 1,2 mil. Tror dock den tar i underkant och vi gissar på snarare flera mil. Känns i benen nu och vi har high-fivat för vår bedrift.

Till sist hamnade vi Seminyak (japp, idag igen) och besökte det hinduiska templet Pura Petitenget. Vi fick hyra en sarong för att bli tillåtna att gå in. Det var väldigt fint därinne och kändes heligt.

Vi lämnade det dock med många frågor och insåg att vi kan väldigt lite om hinduism. Så som vad symboler och statyer står för, vad för sorts cermonier de har osv (ställde en fråga till vakten så att jag skulle få svar på något i vart fall) och hur vi skulle/kunde bete oss inne på området. Såg dock en mor och en dotter som bad. Det var fint.

Fulla med frågor gick vi till Petitenget, där vi ju var igår. Inte visste vi då att det låg precis bredvid det fina templet. Vi anslöt till wifi och försökte googla lite kring hindusim medan vi åt krispig småpotatis med aioli (dögott). Detta blev vår förrätt (och behövdes helt enkelt göras så att jag kunde få gå på toa).

Sedan vandrade vi tillbaka till Kuta (sa ju att vi gått mycket idag), och gick till Seaside för att käka middag.

Kan ju inte se mig mätt på det här landskapet. Känns fortfarande lite drömskt att vara här.

Jag upptäckte att de hade en speciell meny där det bara fanns glutenfria och vegetariska rätter, fantastiskt minst sagt. Upptäckte vidare att de hade, håll i hatten, glutenfri pasta! Med svamp, zucchini och parmesanost. Åh, det var dögott. Seaside levererar alltså.

Annie drack den här juicen gjord på drakfrukt, basilika och lime och gjorde sig mycket bra på bild. Jag drack vaniljmilkshake och vattenmelonjuice. Nomnomnom.

När vi diskuterat och filosoferat kring livets stora frågor (tycker vi får till så bra samtal och det är så fint; Annie tycker vi bör starta en podcast) och maten låg i magen gick vi ner på stranden, satte oss på min handduk och tittade på solnedgången.

Det här magiska är ju tyvärr över på ett kick, så nu sitter vi hemma på vandrarhemmet och förbereder oss inför imorgon då vi har bokat en egen chaufför som ska ta oss med på äventyr! Är mycket pepp inför detta.
Ha en finfin måndag, ni som har den kvar! :)