Halloumi stroganoff

2016-05-20 22:49:00
Mat och recept
Fick det här recepttipset av Medina som går i min klass (och även var med i min kandidatgrupp). Så jag testade det och det blev himlans gott. Alltså en variant på vegetarisk stroganoff. Har bara gjort med tofu innan (också gott). Oh, well, här kommer receptet!
 
För ungefär en middag och tre-fyra matlådor behövs:
 - Ris till fyra personer (läs på paketet)
 - En deciliter, torkade röda linser (eller motsvarande i kokt form ifall du köper färdigkokt)
 - 200 gram halloumiost (min affär hade bara ekologisk grilloumi, men det är ju ish samma)
 - En gul lök
 - Två morötter
 - Rapsolja att steka i
 - Två matskedar tomatpuré
 - Två deciliter passerade tomater
 - En matsked balsamvinäger (jag glömde ha i det, och det smakade bra ändå, så kan uteslutas)
 - En buljongtärning
 - Två och en halv deciliter matlagningsgrädde
 - Lite torkad timjan, salt & peppar
 
Började med att koka linserna i ungefär tio minuter. Det står på paketet hur en gör (hur mycket vatten som behövs och så).
 
Skär under tiden upp halloumin i små kuber, hacka löken och skiva morötterna i små stavar. Stek i olja i någon/några minuter.
 
Börja koka riset. Tillsätt tomatpuré, passerade tomater, buljongtärning, grädde och timjan till stekpannan. Låt det hela puttra i några minuter och rör runt. Rör ner de kokta linserna om/när de kokat färdigt. Smaka av med salt och peppar.
 
Lägg upp på tallrik. Lägg till någon form av sallad. Ät upp. Nomnom.
 
 

Kommentarer
Postat av: Emma -Merakibeauty.se

åh mumms :)

Svar: Ja, det var väldigt gott. :)
ElinHaraldsson

2016-05-21 @ 10:18:28
URL: http://merakibeauty.se

Kommentera inlägget:

Jag heter:
Kom ihåg mig?

Min mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
hittarecept.se
myTaste.se RSS 2.0