Champinjonsoppa

2016-10-03 09:06:43
Mat och recept
Det är ju massor av svamp i säsong nu, så passar på att käka det när jag kan. Exempelvis gjorde jag den här champinjonsoppan häromdagen. Det vart gott, så här kommer receptet!
---
A recipe for mushroom soup.
 
För ungefär en lunch och fyra matlådor behövs:
 - Minst 500 gram champinjoner (några extra skadar inte, tänker jag)
 - En till två gula lökar
 - ½ deciliter grönsaksfond
 - 5 deciliter vispgrädde
 - 5 deciliter mjölk
 - 1 ½ matsked majsstärkelse (Maizena) + 2 matskedar kallt vatten
 - 1 teseked torkad timjan
 - Smör
 - Salt och peppar
 
Hacka hälften av champinjonerna, och löken. Stek tillsammans i smör i en kastrull. (Tips, släng i löken en liten stund innan eftersom champinjonerna innehåller vatten.)
 
Tillsätt vispgrädde, mjölk, grönsaksfond och timjan. Koka under lock i ungefär 10 minuter. Skär under tiden resten av svampen i tunna skivor.
 
Mixa sedan soppan tills slät. Tillsätt ungefär två tredjedelar av den skivande svampen till kastrullen och låt koka i några minuter. Tillsätt sedan maizena utrörd i vattnet. Låt sjuda några minuter och smaka av med salt och peppar. Stek resten av svampen i smör vid sidan av.
 
Sådär. Klart. Servera soppan och toppa med de stekta svamparna. Ät upp.
 
 

Kommentarer
Postat av: Jag är inte dum i huvudet! Jag har Aspergers syndrom!

så gott de såg ut

Postat av: Annsofie

vad enkelt o gott :D

Svar: Ja, det var det verkligen. :)
ElinHaraldsson

2016-10-03 @ 12:13:04
URL: http://annsoh.vimedbarn.se

Kommentera inlägget:

Jag heter:
Kom ihåg mig?

Min mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
hittarecept.se
myTaste.se RSS 2.0