Årsresumé av 2017: Januari, februari, mars

2017-12-22 11:06:00
Tillbakablickar
 
Summary of 2017: January, February, March
 
 
 
 
JANUARI
 
 
Jag satt och pluggade tenta (system biologi och biofysikalisk kemi), och hade detta vinterlandskap som utsikt på landet.
 
---
 
Had this view in the countryside while I studied for exams (systems biology and biophysical chemistry).
 
 
 
Trettondagsafton firade vi som vanligt med släkten på mammas sida. Detta år hemma hos min moster och med en stor efterrättsbuffé.
 
---
 
Celebrated Twelth night with my relatives as every year. This year, we were at my aunt's place and had a great dessert buffet.
 
 
 
Efter tentorna firade vi med att dra ut på andra lång, dricka öl/cider och dansa på Sticky Fingers. Jag tog en hisselfie på väg upp till förfesten.
 
---
 
After the exams were written, we celebrated by going to pubs at Andra Långgatan, and dancing at Sticky Fingers. I took an elevator selfie on my way to the preparty.
 
 
 
Firade också med att låna böcker på bibblan. Hade ett mål det här året att läsa minst tio böcker, så det var bara att sätta igång! Och så såg jag och Wille på Fredrik Rydmans uppsättning av Nötknäpparen (det var så bra!), när jag ändå pratar om kultur.
 
---
 
Also celebrated by loaning books at the library. Had a goal this year to read at least ten books, so it was time to get started! And while I'm talking about culture, me and Wille watched The Nutcracker, produced by Fredrik Rydman (it was so great!).
 
 
 
Vi startade igång med vårt Harry Potter-maraton. Hängde alltså i Lenis soffa och plöjde tre filmer åt gången. Det var mysigt det.
 
---
 
We had our first Harry Potter-marathon. And three more occasions after this, we spent time on Lenis' sofa and watched three HP-films every time. Those were cosy times.
 
 
 
Gick också på årets första pubrunda med bØf. Men lämnade sedan det här gänget och sjöng karaoke med Anton hos IT.
 
---
 
Went to the first pubcrawl of the year at Chalmers together with bØf. But left this comapny after a while to sing karaoke with Anton at IT:s student permises.
 
 
 
Jag och Sofia åkte upp till Uppsala för att ha överlämning med BTS (bioteknikstudenterna). Det var dags att lämna över Bioteknikdagar-facklan från Chalmers till Uppsala, och peppa de nya Styrelsemedlemmarna att de kommer få ett roligt år i BTS. Vi hängde hemma hos Oliver och drog sedan ut på Nationerna på kvällen.
 
---
 
Me and Sofia went to Uppsala to transfer wisdom to the new board of BTS (biotechnology students). It was time for Chalmers to pass on the task of arranging the Biotechnoly days to Uppsala. After talking about our year in the board of 2016 and try to give some advices, we hanged around at Oliver's place and went to pubs.
 
 
 
Jag skaffade snapchat. (På tåget hem till Gbg från Uppsala fick vi sitta i den tysta vagnen pga platsbyte. Fick inte prata med Sofia på fem timmar, förutom via chat. Det var svårt.)
 
---
 
I created a Snapchat-account. (At our train back to Gothenburg, our seats got changed to the quite division. Wasn't allowed to talk with Sofia for five hours. That was hard.)
 
 
 
Skaffade ny mobil. En mobil som det faktiskt fanns skal till, så införskaffade ett Kosegruppa-skal eftersom hade pippi på Skam.
 
---
 
Bought a new phone. Bought a new phone cover with a reference to the Norwegian tv-serie Skam which I watched a lot this period.
 
 
FEBRUARI
 
 
Köpte en lampa till köket. Mest för att lysrörslampan i taket hade slutat funka (eller ja, lysröret behövde bytas ut men det har jag inte fixat än ...) .Ny bikini som faktiskt går att simma i köpte jag också, är så nöjd över den.
 
---
 
Bought a new lamp to my kitchen. Mostly because the strip light in the celing had to be change, but I have not managade that yet ... Also bought a new bikini which I acutally can use while swimming.
 
 
 
 
Februari innebar festmånad hos Batucci. Något som hände varje helg, alltså. Först ut var Lattefarsa-häng. Ni ser ju hur fina alla var. Vi drog ut på andra lång, och jag knäppte den här fina bilden på Gürra, Dash, och Batucci.
 
---
 
February meant party month at Batucci's place. Something happened every week-end, with other words. The first thing was waring turtleneck and knitted cap (relating to a type of fathers ...). You can see how good-looking everyone was. We went to Andra Långgatan, and I took this happy picture of Gürra, Dash, and Batucci.
 
 
 
 
Jag och Annie lärde känna Tonny & Ilma, två indoneser från universitetet som vi labbade på i Yogyakarta. Vi bjöd hem dem till mig på svensk middag. Vi käkade hasselbackspotatis, köttbullar (vego dock), gräddsås, lingonsylt, inlagda gurkor & rödbetor, och kladdkaka.
 
---
 
Me and Annie got to know Tonny & Ilma, two Indonesian from the University where we performed our experiments in Yogyakart. We invited them to my place to have Swedish dinner. We ate hasselback potato, meat balls (vegetarian thugh), cream sauce, lingon berry jam, pickled cucumbers & beet roots, and mud cake.
 
 
 
Firade mammas födelsedag. Av mig fick hon biobesök och middag.
 
---
 
Celebrated my mother's birthday. I gave her a promise of seeing a cinema film and eating dinner together.
 
 
 
Firade också farfars födelsedag. Hade sällskap av en mycket kelig Mattis som hårade ner mig mer än vad Elsa-Sara någonsin gjort skulle jag tro.
 
---
 
Also celebrated grandfather's birthday. A very cuddling Mattis made my company, and spread hair all over me. Got more hairy than when I pet Elsa-Sara.
 
 
 
Och så skedde det BÄSTA SOM HÄNT MIG I ÅR. Jag upptäckte att jag tål jordnötter. Åt Snickers och jordnötssmör för första gången i mitt liv. 24 år utan denna vetskap, så hade (och har) ju en hel del att ta igen och upptäcka.
 
---
 
And then the BEST THING THAT HAVE HAPPENED TO ME THIS YEAR occured. I discovered that I'm not allergid to peanuts. Ate Snickers and peanut butter for the first time in my life. 24 years without this knowledge, so had a lot (and still have) to keep up with and discover.
 
 
 
Köpte min dröm-jumpsuit. Den hade sålt slut i Monkis lager när jag hade tagit mod till mig och bestämt att storlek S nog blir bra. Var ledsen ett tag, men hittade den på ett annat ställe och köpte den. Ett av mina favoritplagg.
 
---
 
Bought my jumpsuit of my dreams. It had been sold out at Monki, when I finally had decided that size S will do. Was said for a moment, until I found it at another place and bought it. One of my favorite clothing.
 
 
 
Laddade ner en armhävnings-app. Kunde inte göra några armhävningar alls på tå när året började, men det blev fler och fler och plötsligt kunde jag göra sju på raken!
 
---
 
Downloaded a push-up-application. Couldn't do any pushups when the year started, but after a while I could do seven in a row!
 
 
 
Jag, Annie, och Ilma åkte till Rambergsvallen och åkte skridskor. Vi var så impade över Ilmas envishet och att det gick så bra för henne för att vara första gången.
 
---
 
Me, Annie, and Ilma went to Rambergsvallen to go ice skating. We were so impressed by the stubborness of Ilma and that she did so good even if it was her first time.
 
 
 
Firade Anton och Martins födelsedagar med en hederlig GT/Spritis-fest (alltså som i Gastown och spritköket, inget annat, haha). Jag kan dock vara ärlig och säga att jag drack lite för mycket vin och pratade mycket om kosläpp.
 
---
 
Celebrated Anton and Martin's birthdays in Gastown and Spritköket (our student permises). I can be honest and say that I drunk a little bit too much of wine and talked a lot about the spring release of cows ...
 
 
 
MARS
 
 
Dagarna innan min tenta i bioinformatik åkte jag hem till Wille för att käka en gedigen brunch. Var dock så himla, himla stressed över att jag inte satt och pluggade, så njöt inte så mycket av sällskapet som jag kunde ha gjort.
 
---
 
The days before my exam in bioinformatics, I went to Wille's place to eat a grand brunch. But was so very, very, stressed about not studying, so I did not enjoy the company as much as I could have.
 
 
 
Våren visade sig med krokusar i rabatten. Sådant som gör en lycklig i tentaveckan.
 
---
 
The spring was showing in form of crocuses in the flowerbeds. Things that make you happy in the exam weeks.
 
 
 
 
När tentan var skriven drog jag till Warszawa med Nalle och Ellen. Vi vandrade i Gamla stan, i parker, längs med gator. Åt på nästan alla veganska och vegetariska ställen. Drack drinkar och öl och cider och juicer och vin. Besökte Marie Curie-museet, studentbarer och hängde på ett spa. Sista kvällen fick jag en nötallergisk reaktion, så vi sprang från restaurangen till Burger King där jag köpte en glass och sedan var det bra. Övelag, en finfin resa.
 
---
 
When the exam was written, I went to Warsaw with Nalle and Ellen. We walked in the Old city, in parks, and different streets. Ate at almost every vegetarian and vegan places. Drank cocktils, beers, ciders, juices, and wine. Visited the Marie Curie-museum, student pubs, and a spa. The last evening, I got an allergic reaction so we ran from the restaurant to Burger King where I bought ice cream and then it was all good. Overall, a nice trip.
 
 
 
bØf bokade en av Chalemrs bastur i Härryda. Vi bakade pizza, spelade brädspel, och bastade. Och jag fick ett samtal om att jag inte blivit nominerad till Kårledningen, vilken jag hade sökt.
 
---
 
bØf had booked one of Chalmer's saunas in Härryda. We baked pizza, played games, and took a sauna. And I got the call that I hadn't been nominated for Student Union Management Officers, which I had applied for.
 
 
 
Läsperiod fyra hade anlänt och läsårets sista pubrunda. Jag och Annie gick med Tonny och Ilma. VI började på IT där vi (jag) sjöng karoke, och avslutade med dans på KfKb.
 
---
 
Study period four had arrived, and the last pub crawl of the school year. Me and Annie went with Tonny and Ilma. We started off at IT were we (I) sang karaoke, and ended up dancing at KfKb.
 
 
 
 
 
I slutet av mars åkte jag med ett gäng från sektionen till Tallinn. Lenis, Katta, och jag vandrade runt i den fina staden. Besökte deras äldsta bar, och en stor katedral till exempel.
 
---
 
In the end of March, I went to Tallinn with a gang from the student division. Lenis, Katta, and me walked around in the beautiful city. Visited the oldest pub, and a great cathedral for example.
 
 
 
Och det var 2017:s första månader. Resten tar vi en annan gång!
 
---
 
And that was the three first month of 2017. Stay tuned for the rest!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget:

Jag heter:
Kom ihåg mig?

Min mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
hittarecept.se
myTaste.se RSS 2.0