Från första december till första advent

2017-12-09 11:00:00
Min Dag
 
From the first of December to first of Advent
 
 
 
 
Första december vandrade jag över till Jessica. Där fanns även Bella, glögg, och pepparkakor. Senare vandrade vi ut i kylan igen. Avenyn är pyntad med ljus.
 
---
 
First of December and I walked over to Jessica's place. There were also Bella, mulled wine, and ginger breads. Later that evening, we walked out in the cold again. Kungportsavenyn is decoreted with lights.
 
 
 
Tog oss vidare till Vasakyrkan där Ellen väntade på oss.
 
---
 
Went on to Vasa church, where Ellen was waiting for us.
 
 
 
Vi skulle på julkonsert! Men Chalmers sångkör. Så himla bra sätt att komma i julstämning och bara sitta och slappna av.
 
---
 
We went to the Christmas concert! With Chalmers choir. Such a good way to get the Christmas feeling, and just sit and relax.
 
 
 
Vad många de är! Vad vackert det var.
 
---
 
So many they are! How beautiful it was.
 
 
 
Mot slutet kom ett luciatåg. Vet inte om jag var trött eller blev tagen av stämningen, men kände plötsligt att jag ville gråta. För att det var så fint. Gjorde dock inte det.
 
---
 
Towards the end, there was a Lucia parade. Don't know if I was tired, or just taken by the moment. But suddenly, I felt that I wanted to cry. Because it was so beautiful. Didn't, however.
 
 
 
ANDRA DECEMBER och jag julpyntade och lyssnade på julmusik. Alla tomtar skulle fram.
 
---
 
SECOND OF DECEMBERand I decorated with the Christmas ornaments, and listened to Christmas music. All of the santas were to be placed somewhere. 
 
 
 
Har ingen julgran, men tycker ljusträdet räcker gott.
 
---
 
Don't have any christmas tree, but think the light tree is enough.
 
 
 
Har lånat en adventsljustake av mina föräldrar. (Och ja, denna bild är en efterkonstruktion eftersom jag inte hade minneskortet i kameran på hela helgen ...)
 
---
 
Have boworred the Advent candlestick from my parents. (And yes, this picture is an after construction, since I had forgot to put the memory card in the camera ...)
 
 
 
Köpte blommor i en blomsteraffär. Som den här lilla som jag tycker är så himla gullig med de röda bären.
 
---
 
Have bought plants / flowers in a flowery shop. As this little guy, which I think is so sweet with the red berries.
 
 
 
Har även en julstjärna och en hyacint. Hyacinten hoppas jag slår ut snart, och det är därför den får stå på elementet för att ha det varmt och gött.
 
---
 
I also have a poinsettia and a hyacinth. I hope the hyacinth soon will blossom, and that's why I have placed on my radiator so it will be warm.
 
 
 
 
På kvällen gick jag på ATN (alla tiders NollK-kalas) med ett gött gäng från bØf. Tog massor av kort, men hade ju glömt minneskortet så det blev inget med det (var nog lika bra, enligt Gürra). Men har de här två bilderna från förra årets ATN. Då var det också trevligt. Vi fick dansa bØf-dans så vi var glada hursomhaver.
 
---
 
At the evening, I attended ATN (all times Reception Committee-party) with nice gang from bØf. Took a lot of pictures, but had forgot the memory card so that's that (it was for the best, according to Gürra). But have these two pictures from last year's ATN, when we also had a good time. However, we got to dance bØf-dance so we were happy.
 
 
 
FÖRSTA ADVENT och jag hade bjudit hem ett gäng på adventsfika. Hade bunkrat upp med olika sorters glögg. Årets Blossa-glögg (med spiskummin och chili) tyckte jag inte var någon jättehit. Min favorit är fortfarande med chili & choklad.
 
---
 
FIRST OF ADVENT and I had invited a bunch of people for advent fika. Had bought different kinds of mulled wine. Blossa's mulled wine of the year (with cumin and chili) wasn't that good in my opinion. My favorite is still the one with chili & chocolate.  
 
 
 
Käkade pepparkakor med brieost, och marmeladgodis som Martin hade med sig från Estland.
 
---
 
Ate ginger breads with brie, and marmelade candy which Martin had brought from Estonia.
 
 
 
Och Bella kom med lussekatter och knäck. Nomnomnom. Vi spelade galenpanna, upptäckte att det finns en jullåt som heter Grandma got run over by a reindeer (????), och drack ännu mer glögg. Bra första decemberhelg skulle jag säga.
 
---
 
And Bella brought Lucia buns, and butter scotch. Nomnomnom. We played games, discovered that there's a Christmas song called Grandma got run over by a reindeer (????), and drank even more mulled wine. A pretty nice first week-end of December, I would say.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget:

Jag heter:
Kom ihåg mig?

Min mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
hittarecept.se
myTaste.se RSS 2.0