Kokosgryta med kidneybönor

2017-12-27 13:08:34
Mat och recept
 
Coconut stew with kidney beans
 
 
 
 
Innan jag fick jullov lagade jag den här kokosrätten. Enkel, snabb, och god. Ungefär vad jag hann med att göra då. Så en utmärkt vardagsrätt. Går att fylla ut med lite vad en vill och gillar; jag tog ärter och majs från frysen. Kan tänka mig att hackad broccoli, svamp, eller spenat också skulle kunna passa. Slängde i några chiliflingor också för att få lite sting. Utgick från detta recept.
 
---
 
Before I went on Christmas vacation, I cooked this dish with coconut milk. Simple, fast, and tasty. Just what I had time and energy for at that moment. So it's a splendid dish for the everyday. You can add whatever you like; I took some corn and peas from the freezer. But I also think choped broccoli, mushroom, or spinach woulf fit. I also added some chili flakes to get some more taste. The original recipe is found here.
 
 
 
Till en lunch och två-tre matlådor behövs:
○ En burk kokosmjölk (400 ml)
○ En burk kidneybönor
○ En gul lök
○ Tre vitlöksklyftor
○ Ungefär 3 deciliter ris
○ Chiliflingor efter behag
○ Två deciliter frysta gröna ärter
○ En deciliter fryst majs
○ Olja att steka i
○ Salt, peppar
 
 
 
Stek den gula löken i en kastrull tills den blir mjuk. Släng i vitlöken och stek någon minut.
 
 
Häll i riset, och kokosmjölken. Mät upp vatten i kokosmjölksburken och tillsätt i kastrullen. Låt koka upp, och sedan sjuda i ungefär 15 minuter.
 
 
 
Häll av bönvätskan och tillsätt bönorna. Stäng av värmen och tillsätt de frysta grönsakerna tillsammans med chiliflingor. Smaka av med salt och peppar.
 
 
 
Sådär! Sleva upp på tallrik och käka upp.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget:

Jag heter:
Kom ihåg mig?

Min mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
hittarecept.se
myTaste.se RSS 2.0