When we had "Swedish dinner"

2017-02-10 18:13:00
Min Dag
När vi bjöd på "svensk middag"
 
Jag och Annie var ju i Indonesien förra sommaren, och blev så himla vänligt mottagna. Så vi tänkte att vi skulle bjuda tillbaka lite, och bjöd därför hem de två indonesiska utbytesstudenterna som är här nu och labbar och har sig! Vi hängde hemma hos mig i söndags och rullade bland annat köttbullar (fast med sojafärs i, så de blev vegetariska. Blev superbra! Recept här.).
---
Me and Annie spent last summer in Indonesia, and everyone was so welcoming. Therefore we though we would try to return some of this hospitality and invite two exchange students who are here now in Sweden and perform their bachelorer thesis. Last Sunday, we were at my place, and for example rolled meatballs (but with soya mince, to make them vegetarian).
 
Vi tänkte vi skulle bjuda på något av det "svenskaste" vi vet: hasselbackspotatis, köttbullar, gräddsås och annat gött.
---
We served and made some of the most "Swedish" dish we know: Hasselbacks potatoes, meat balls, cream sauce, and other tasty stuff.
 
Ilma och Tonny, utbytesstudenterna,  satte vi i arbete då och då. Som här, när vi gjorde efterrätt.
---
We made Ilma and Tonny, the exchange students, help us from time to time. As here, when we prepared dessert.
 
Mmm! Sätta-sig-till-bordet-dags. Potatis, köttbullar, gräddsås, hemmagjord lingonsylt (tack Annies mormor!), smörgsåsgruka och inlagda rödbetor. Ska det va så ska det va!
---
Mmm! Time to sit down to have dinner. Potatoes, meat balls, cream sauce, homemade lingoneberry jam (thanks to Annie's grandmother!), pickled cucumber, and pickled beet roots.
 
Det var inte bara jag som ville dokumentera, hehe.
---
I was not the only one that wanted to document, hehe.
 
Medan det här slank ner i magen pratade vi om allt och inget. Om gemensamma vänner, vad det finns att göra i Göteborg när det ännu inte är vår, och vad en skulle kunna göra när det är varmare. Och så berättade såklart jag och Annie våra bästa berättelser från Indonesien. Och visade vårt fotoalbum från den sommaren.
---
While this was eaten up, we talked about everything and nothing. About mutual friends, what to do in Gothenburg when it's still not spring, and what to do when it becomes warmer. And of course, me and Annie told our best stories from Indonesia. And showed our photo album from that summer.
 
Såg såklart till att vi tog en groupie! Här har ni oss: Tonny, Annie, Ilma, och jag. ( :
---
Of course, I made sure we took a groupie! So here we are: Tonny, Annie, Ilma, and me. ( :
 
Vi käkade kladdkaka till efterrätt. Ilma hade ont i kinderna för att hon hade skrattat så mycket, vilket jag tyckte var så oerhört fint. Och så rann plötsligt tiden iväg och de andra tog bussen hem. Så bra söndag!
---
We ate mud cake as dessert. Ilma had ache in her cheeks, since she had laughed so much, which I though was so nicely. Then the time suddenly passed to fast, and the other had to take the bus home. A very neat Sunday!
 
Spara
Spara
Spara
Spara
Spara
Spara
Spara

Kommentarer

Kommentera inlägget:

Jag heter:
Kom ihåg mig?

Min mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
hittarecept.se
myTaste.se RSS 2.0