Filmer jag sett det senaste

2017-01-29 18:24:00
Filmer
Movies I've been watching lately.
 
Känns som att jag har så mycket tiiid över (eller så bara förtränger jag sådant jag borde göra?), så har kikat en del film det senaste. Hade ju Harry Potter-maraton för någon helg sedan, men det var inte första gången jag såg de filmerna så de får inte vara med på den här listan. Så här kommer tips (och o-tips) inför söndagskvällen, eller för kommande vecka.
---
Feels like I have a lot of time to spare (or am I just procastinating?), so I have been watching some films lately. Had Harry Potter-marathon some weeks ago, but since it wasn't the first time I watch those films they are not included in the list. So here are some tips for the sunday evening, or the coming week(s).
 
 Gone girl
På deras femte bröllopsdag upptäcker mannen att hans fru är försvunnen, och efter polisinsats uppstår frågan om hon blivit mördad. Han pekas snabbt ut som mördare och måste bevisa att han är oskyldig. Under filmens gång uppdagas fler och fler "ledtrådar" till vad som kan ha hänt med frun. Spännande. Obs, obs! Innehåller scen med rakblad och kniv, ifall ni som jag egentligen inte gillar sådant.
 
Manchester by the sea
Den här filmen är så d-j-ä-v-u-l-s-k-t bra, bara. Har tyvärr inte kunnat se någon film efter denna, eftersom alla andra bara har känts lökiga, tråkiga, gått för snabbt fram i handlingen, osv. Handlar i vilket fall om Lee som bor i Boston och som måste flytta tillbaka till Manchester för att ta hand om sin brorsson eftersom hans bror har dött. Nä, bara så himla bra. Se den. Nu. Bums.
---
This film is so damn good. Have not been able to watch a film after this, though, without thinking it is boring, dull etc. Watch it. Now.
 
 Turist // Force Majeure
Okej, den här tyckte jag var bra trots att jag såg den efter Manchester by the sea. Ifrågasätter våra mänskliga intentioner och hur vi agerar i vissa situationer, och hur vi hanterar det efteråt. (Vet inte hur många som kan ha missat den, men den är superb så bara se den.)
 
 Kingsman: The secret service
Listans första (och enda?) o-tips. Det enda bra med den här är att det är brittisk engelska, för det gillar en ju. Resten vette tusan. Lite underhållning för stunden, iofs. Dock är slutscenen med "the swedish crown princess"  läskigt lökig/gammaldags och tack men nej tack.
 
 Fight club
Yeey, jag har sett Fight Club. Fick varningar om att den innehöll för mycket blod för mig, så har hållt mig borta från den. Tills jag började kika och märkte att den inte var så farlig och har nu sett klart den. Ville bara säga det.
 
6A (kortfilm)
En kortfilm om ett föräldragruppsmöte i en klass där det finns problem med mobbning. Tre av tjejerna i klassen medverkar på mötet för att försöka ge en större bild/deras syn på händelseförloppen. Är så imponerad av barnskådespelerskorna. Finns på svtplay till typ sommaren någon gång och är bara 30 minuter lång.
 
Trumbo
Bra skådespelarinsatser och en tanke till bra story. Kan inte sätta fingret på vad det är (kanske manuset?), men den kändes mest bara lång. Handlar om manusförfattaren Trumbo, arbetande i Hollywood och öppet kommunist under 50-talet. Han blir dock fängslad och svartlistad för sina politiska åsikter, men när han kommer ut kan han bara inte sluta skriva bra manus. (Based on true story.)
 
Arrival
Utomjordingar placerar tolv slags kapslar runtom jorden, och professor Louise Banks får till uppgift att försöka tolka deras språk och prata med dem för att få reda på vad de vill. Gillade dock inte manuset stundtals. Och vet att jag mest satt och tänkte "det här är så lökigt". Speciellt i en av slutscenerna då den andra professorn säger att det inte var att träffa utomjordingarna som varit det bästa/häftigaste, utan att träffa henne. Men många andra verkar tycka den är bra, så kan vara sevärd.
 
 Cirkeln
Okej, sista filmen. Skulle nog ha läst boken/böckerna innan för det märks att det liksom saknas något, fastän den är två timmar lång. Men jag hade inte tid (att läsa) eftersom filmens tid på svtplay gick ut tre timmar efter att jag såg klart den. Lite spännande, ibland lite oväntad, ibland förutsägbar. Har dock inte fattat än vad Idas "kraft" är. Någon som vet?
 

Kommentarer

Kommentera inlägget:

Jag heter:
Kom ihåg mig?

Min mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
hittarecept.se
myTaste.se RSS 2.0