Linsgryta med koksmjölk

2017-01-17 08:53:52
Mat och recept
Tänkte det var dags för lite mat på den här bloggen. Gjorde den här linsgrytan häromdagen. Tror den skulle blivit ännu godare med koriander, tomater och salladslök, men lök och tomat är ju inte i säsong än (vi får hålla ut till våren, mina vänner!) och koriander hade jag inte hemma. Men den dög, helt klart! Och curry efter behag, kör vi på.
---
A recipe of this stew with lenses and some spices.
 
Det här behövs i ingrediensform (till en lunch och tre matlådor):
- 4 portioner ris (läs på paketet ba')
- 3-5 schalottenlökar
- 1-2 vitlöksklyfta
- 1/2 tesked chiliflingor
- 1 matsked curry
- 1/2 tesked kanel
- Olja att steka i
- 2 deciliter röda linser
- En burk kokosmjölk (400 ml)
- 2,5 deciliter grönsaksbuljong
- salt och peppar
- citronjuice
 
Hacka lökarna (schalotten + vit). Skölj av röda linserna också. Koka och kirra riset.
 
Stek lök, kanel, curry, och chili lite lätt i kastrull.
 
Släng i allt annat i kastrullen (röda linser + kokosmjölk + grönsakbuljong). Låt koka upp i 10-15 minuter. Smaka av med salt, peppar och citronjuice.
 
Sleva upp på tallrik och bara käka upp. Jag hade en liten klick crème fraîche också, pga tror jag hade liiite för mycket curry/kanel för min smak.
 
Recept "inspirerat" härifrån.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget:

Jag heter:
Kom ihåg mig?

Min mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
hittarecept.se
myTaste.se RSS 2.0