Flädersaft och midsommarkrans

2017-06-28 09:09:00
Min Dag
 
Elder blossom syrup and midsummer wreath
 
 
 
En onsdag hälsade Ilma på ute på landet, för att vara med och göra flädersaft. Som vanligt när hon hälsar på vägrar solen att visa sig, så stövlar får en ha på fötterna. Mamma var också med.
 
---
 
A Wednesday, Ilma visited us in the countryside to make elder blossom syrup with us. And as usually when she is visiting, the sun refuses to show and one has to wear rubber boots. My mother was also picking flowers.
 
 
 
Ester var nyfiken på vad vi höll på med. När vi sedan började göra flädersaften gick det fortare än vad jag trodde; det hela var över på trettio minuter.
 
---
 
Ester was curious about what we were up to. When we later started to make the syrup, it took lesser time that I had thought; we were finished after thirty minutes.
 
 
 
När min syster kom hem från jobbet hjälpte vi henne att plocka blommor till hennes midsommarkrans. Passade också på att titta på hönorna, och hälsa på farmor.
 
---
 
When my sister came home from work, we helped her picking flowers to her midsummer wreath. Also took the time to look at the hens, and say hi to my grandmother.
 
 
 
Plockade blåklint, till exempel.
 
---
 
Picked cornflowers, for example.
 
 
 
Midsommarkrans-görar-dags.
 
---
 
Time to make midsummer wreath.
 
 
 
Jag och Ilma fick rensa björkrisen från björkpollen.
 
---
 
Me and Ilma got to clear the birch twigs from birch pollen.
 
 
 
Tada. Nästan klar!
 
---
 
Voilà! Almost finished.
 
 
 
Vi pratade bland annat om vad Ilma saknar mest från Indonesien, vad jag saknade när jag var i Indonenesien, och att fasta.
 
---
 
Among others, we talked about what Ilma is missing most from Indonesia, what I missed the most when I was in Indonesia, and fasting.
 
 
 
Jag hade tänkt att vi skulle spela kubb eller åka ut till havet. Men tiden rann iväg och jag behövde körde Ilma till tåget. Trevlig onsdag, ändå.
 
---
 
I had thought we could play kubb, or go to the sea. But the time passed too fast, and I had to drive Ilma to the train. Very nice Wednesday, however.
 
 
Spara

Kommentarer
Postat av: Fröken Rödlök

Vad gott med flädersaft =)

2017-06-28 @ 09:47:28
URL: http://www.mizca.se

Kommentera inlägget:

Jag heter:
Kom ihåg mig?

Min mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
hittarecept.se
myTaste.se RSS 2.0