Roadtrip till Marstrand och vidare till landsbygden

2017-06-09 10:12:00
Min Dag
 
Road trip to Marstrand and further on the the countryside
 
 
 
Förra söndagen åkte vi på en liten road trip. Jag hämtade upp Annie, Tonny, och Ilma i stan, och så drog vi iväg. Men allra först käkade jag förstås frukost och löste korsord.
 
---
 
Last Sunday, we went for a little road trip. I picked up Annie, Tonny, and Ilma in Gothenburg, and then we went away. But firstly, I ate breakfast of course and solved crosswords.
 
 
 
Vårt första stopp blev Marstrand!
 
---
 
Our first stop was Marstrand (an island)!
 
 
 
Det var sillens helg, vilket innebar mycket fokus på sill dessa dagar och folk som tävlar om att göra bästa inlagda sillen. Det fanns provsmakningar längs med kajkanten, till exempel.
 
---
 
This week-end, it was the week-end of the hering. Which meant a lot of focus on hering for these days, and people competed with their best pickled herring. There were taste testings along the quayside, for example.
 
 
 
Roadtripsgänget! Ilma, Tonny, jag, och Annie! ((((:
 
---
 
The road trip gang! Ilma, Tonny, me, and Annie! (((:
 
 
 
 Jag och Annie visade var vi hade haft våra studentbaler, och sedan gick vi på naturstigar. Vackert? yes.
 
---
 
We showed the place were me and Annie had have our proms when we graduated high school. Then we walked on nature paths. Beautiful? yes.
 
 
 
Vi pekade ut vad olika växter hette, tittade på Carlstens fästning från utsidan, och hade minipicknick i gräset nedanför fästningen.
 
---
 
We pointed our different plants and told their names, looked at Carlsten's fortress from the outside, and had a mini picknick at the grass below the fortress.
 
 
 
Kikade lite mer på de gamla trähusen, och sedan satte vi oss i bilen igen för att åka vidare.
 
---
 
Looked some more on the old tree houses, and then we traveled further by car.
 
 
 
Ut på landet! Hem till mig och mina föräldrar. (Det regnade dock, så tog inga fler bilder från denna dag, följande bilder är efterkonstruktioner.) Jag visade korna som betade i hagen, vi spelade fia med knuff och yatzy, och klappade Ester.
 
---
 
Out in the countryside! To me and my parent's home. (It rained, though, so I took no more picture from this day. All of the following pictures are rationalizations.) I showed the cows eating grass in the pen, we played ludo and yatzy, and patted the cat Ester.
 
 
 
De andra käkade lax, så jag fick quorn i dillsås. Himla supergott. Och så käkade vi rabarberpaj, förstås.
 
---
 
The others had salmon for dinner, so I had quorn in dill sauce. Very tasty. And then we also had rhuburb pie, of course.
 
 
 
När det nästan var uppehåll gick vi på promenad till dammen, och genom skogen. Tittade på getter och får. Pekade ut några växter som går att äta (granskott, rödklöver, smultron). Visade grönsaker vi sått. När vi kom in igen satt vi i vardagsrummet och hade diskussioner om ungefär allt som rör livet. Och mamma visade upp sin brudslöja. Fin söndag, skulle jag säga!
 
---
 
When it almost didn't rain, we went out for a walk to the pond, and through the forest. Looked at goats and sheep. Pointed out plants that one can eat (spruce shoots, red trefoils, wild strawberry). Showed the vegetables we had sawn. When we went indoors again, we had discussions about maybe everything in life. And my mother showed her bridal veil. A fantastic Sunday, I would say.
 
 
 
En annan fin sak: På självaste nationaldagen hämtade jag det sista från min lägenhet, släpade hem det till Wille där jag blev bjuden på risotto med sparris och soltorkad tomat. Det var soligt så vi satte oss sedan och mumsade glass. Pratade om böcker, pojkar, filmer, och sådant där som hör livet till. Och: Wille är ta mig tusan färdigutbildad arkitekt nu. Hurra! Så himla grym.
 
---
 
Another lovely thing: At the national day, I brought the last things from my apartment, carried them to Wille's place where I got offered risotto with asparagus and sundried tomatoes. It was sunny so we sat outside and ate ice cream. Talked about books, boys, films, and such things in life. And: Wille is from now on a fully qualified architect. Hurray! So freakin' awesome.
 
 
Spara
Spara
Spara

Kommentarer

Kommentera inlägget:

Jag heter:
Kom ihåg mig?

Min mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
hittarecept.se
myTaste.se RSS 2.0