Broccolisoppa med tofu och rostade kikärter

2017-03-30 17:16:38
Mat och recept
 
Broccoli soup with tofu and roasted chick peas
 
 
 
Broccoli är egentligen inte min favvogrönsak, men det var extrapris på broccoli häromdagen i min affär så tänkte jag kunde ge det en chans med det här receptet. Tror helt klart att det är kokosmjölken som gör att det funkar. Hursom, gott och enkelt. Inget mer med det.
 
---
 
Broccoli is not one of my favorite vegetables, but it was discounted in my grocery store the other day and therefore I decided to give it a chance with this recipe. Think it must be the coocnut oil that makes it for this dish. However, good and easy. Nothing more to it, and how it should be.
 
 
 
För en middag och kanske fyra matlådor behövs:
♥ 1 gul lök
♥ 500 gram broccoli
♥ Lite riven ingefära (körde torkad från kryddhyllan)
♥ Lite olja att steka i
♥ 1 - 2 vitlöksklyftor
♥ 1 tesked sambal oelek
♥ 1 burk kokosmjölk
♥ 7,5 deciliter grönsaksbuljong (alltså vatten + tärning)
♥ 1 burk kikärter
♥ 0,5 tesked spiskummin
♥ Lite hackad persilja
♥ 270 gram tofu
 
 
 
Stek hackad lök, och skivad broccoli i en gryta. Släng i ingefäran, pressad vitlök, och sambal oelek. Sänk värmen. Häll i kokosmjölken, buljongen och låt småputtra.
 
 
 
Rosta under tiden kikärterna i en het stekpanna. Krydda med salt, peppar, och spiskummin. Skär tofun i bitar. Mixa soppan när den har småputtrat klart, och smaka av med salt och peppar.
 
 
 
Sedan är det bara att sleva upp soppan och servera med kikärterna, tofun och lite persilja. Käka upp.
 
 

Kommentarer
Postat av: guccimamma

vilken god mat =)

ha en fin torsdag

2017-03-30 @ 17:32:40
URL: http://nouw.com/guccimamma

Kommentera inlägget:

Jag heter:
Kom ihåg mig?

Min mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
hittarecept.se
myTaste.se RSS 2.0