Min valborg och första maj: escape room, Cortége, och sushi

2017-05-06 08:08:00
Kalas och festligheter Min Dag
 
My Walpurgis Night and first of May: escape room, Cortége, and sushi
 
 
 
På Valborgsmässoafton började jag göra mig iordning ganska tidigt. Pendlade mellan att ha blomor i håret eller inte, men bestämde mig till slut för svart hatt. Tog av mig kappan och när jag väl kom utomhus för det var vaaaarmt! Vandrade hem till Batucci och tog en shot rom medan de andra käkade frukost. Dagsfesten hade börjat!
 
---
 
At Wulpergis Night, I started get dressed and fixed quite early. Chosed between wearing flowers in my hair or not, but decided at last to wear a black hat. Took off my jacket when I came outdoors, since it was too hot! Walked home to Batucci and took a shot rum while the others ate brekakfast. The day party had started!
 
 
 
Åkte in till Brunnsparken och göttade oss i solen i väntan på att vår buss skulle gå. Går det att se hur härligt det var, eller?
 
---
 
Took a bus to Brunnsparken and had a nice time in the sun, while we waited for a bus. Can you see how lovely it was?
 
 
 
Vi skulle nämligen bli inåsta i ett rum och ta oss ut på ett av Göteborgs alla escape room.
 
---
 
Namely, we would be looked-up inside a room and trying to get out at one of Gothenburg's escape room.
 
 
 
Jag, Thess, och Bagge var hälften av gänget.
 
---
 
Me, Thess, and Bagge was the half part of the gang.
 
 
 
Vi klarade det hyfsat helt okej bra, skulle jag säga. Vi kom ut, och satte oss och drack jordgubbssaft spetsad med rom.
 
---
 
We made it at a totally okay time, I would say. We came out from the room, and sat us to drink strawberry squash with rum.
 
 
 
Vi vandrade vidare bort mot och genom Slottsskogen.
---
 
We walked towards and through Slottsskogen (a parc in Gothenburg).
 
 
 
Till det här gänget som hade det gött i solen, trosts att det blåste lite. Vi gick och köpte pizza och klämde sedan in oss på någon av filtarna.
 
---
 
To this gang, who had a nice time in the sun, even thuough the wind blew a bit. We went to buy pizza, and then squeezed together at one of the blankets.
 
 
 
Spelade dryckesspel. Njöt av solsskenet.
 
---
 
Played drinking game. Enjoyed the sun.
 
 
 
Det var flera än vi som hängde där i Slottskogen. Några grillade, aaah. Dags att börja hänga i Slottsskogen, nu alltså! Fantastiskt.
 
---
 
There were more people than us there. Some grilled, aaaah. So, it's finally time to start hanging in Slottsskogen from now on! Fantastic.
 
 
 
 
Vi bestämde oss för att gå och titta på sälarna och pingivinerna. Här kanske ni kan se Lenis, Dash, och Alex.
 
---
 
We decided to go and llok at the seals and pinguins. Here you might see Lenis,Dash, and Alex.
 
 
 
Upptäckte att pingviner är så sjukt snabba och smidiga under vattnet. Men tyckte alla djur hade lite väl lite plats att hänga på, och göra. :(
 
---
 
Discovered that pinguins are very fast and smooth under the water. But thougt all the animals had so small places to be at, and little things to do. :(
 
 
 
Vi fick halvrusa ifrån pingvinerna för att hinna med en (knôkad) spårvagn och ta oss till Chalmers för att se på Cortégen. Jag mötte upp Ilma, Tonny, Annie, Tuva, och Isabel. Tog en smygselfie med bubbelrosé i handen.
 
---
 
We had to almost-ran from the pinguins to catch a (crowded) tram way and end up at Chalmers to watch Cortégen. I met up Ilma, Tonny, Annie, Tuva, och Isabel. Took a selfie stealthy, with a glass of bubbly rosé in my hand.
 
 
 
Och så började det! En vagn handlade om Pokémon Go, och det var ju rätt väntat. : )
 
---
 
And then it started! One of the equipages was about Pokémon Go, which was quiet expected. : )
 
 
 
Katta, Dash, och jag hade det fint i solen. Läste i programmen och skrattade åt de finurliga bilderna.
 
---
 
Katta, Dash, and me had a good time in the sun. Read the programs, and laughed at the funny pictures.
 
 
 
Och så kom såklart en Skam-vagn.
 
---
 
And of course, there was a carriage about Skam.
 
 
När sista vagnen passerat drog jag och Katta hem till Elise och hamnade vid ring-of-fire-bordet.
 
---
 
When the last carriage had passed, me and Katta walked over to Elise's place and ended up at the ring-of-fire-table.
 
 
 
Mot natten gick jag, Malin, och Björk på äventyr. Eller vi vandrade runt i Göteborgsnatten och stannade i en närliggande park och studerade träden. Som en kan göra.
 
---
 
Towards the night, me, Malin, and Björk went out for adventure. Or we walked around in the night of Gothenburg. Stayed in a parc closeby and observed the trees. As one can do.
 
 
 
Senare än vad jag hade trott tog vi bussen hemåt. Och det var min Valborg.
 
---
 
Later than I had thought, we catched a bus back home. And that was my Wulpergis Night.
 
 
 
Dagen efter var det första maj. Jag åt potatissallad till frukost och kollade serier. Tills Katta sa att vi borde käka lunch tillsammans.
 
---
 
The day after, it was first of May. I ate potato salad for breakfast, and watched TV-series. Until Katta told me we should have lunch together.
 
 
 
Vi köpte sushi och satte oss i Bältspännarparken. Blickade ut över vattnet. Pratade om sommaren, jobb, skola, och annat som hör livet till.
 
---
 
We bought sushi and took a place in Bältspännarparken. Glanced over the water. Talked about the approaching summer, work, school, and other things containing to life.
 
 
 
Vi skiljdes åt. Jag försökte hitta något klädesplagg att ha på lördagens fest (ingen lycka i den jakten), och vandrade sedan hemåt medan demonstrationstågen marsherade fram genom stan och jag fällde en tår.
 
---
 
We separated. I tried to find a dress to wear at a party on Saturday (had no luck, though), and walked home while the demonstration parade marshed through the city and I shed a tear.
 
 
Spara

Kommentarer

Kommentera inlägget:

Jag heter:
Kom ihåg mig?

Min mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
hittarecept.se
myTaste.se RSS 2.0