Svamp- och getostbiffar med rödbetor

2017-05-09 12:09:00
Mat och recept
 
Mushroom- and chevre patties with beetroots
 
 
 
Japp, det här är lika gott som det ser ut (och låter). Egentligen mer av en hösträtt, men det var extrapris på rödbetor så passade helt enkelt på. Har inte så mycket mer att säga mer än jag önskar jag hade gjort typ dubbelsats så att jag hade haft fler riktigt goda matlådor framöver. Men nu kör vi!
 
---
 
Yes, this is exactly how good as it looks. Even though it's more of a dish for autumn, I made since it was discounts on beetroots in my grocery store. Well, don't have so much more to say than I wish I had made more, so I could have really nice lunchboxes for a while. Let's go!
 
 
 
För ungefär fyra-fem måltider behövs:
- Ungefär 600 gram rödbetor
- Smält smör att hälla över i slutet
- Ruccola
 
 
- Ungefär 400 g svamp
- 1 gul lök
- 2-3 vitlöksklyftor
- 3 ägg
- 0,5 dl hackad timjan
- Salt & peppar
- 1,5 dl ströbröd
- 200 g getost
- Olivolja att steka i
 
 
Skiva svamp, hacka lök och vitlök. Stek detta medan rödbetorna kokas i saltat vatten. Tips: jag slänger alltid i vitlöken så sent jag kan för att få så mycket smak som möjligt. ((: Stek på tills svampens vätska har dunstat bort. Släng i timjan, salt, och peppar. Ta bort stekpannan från värmen och låt det svalna. Hacka det sedan fint (obsobs, jag höll på att glömma!).
 
 
Blanda ägg och ströbröd i en skål. Släng i den hackade svampblandningen och smula ner getosten. Rör ihop till en smet.
 
 
Forma biffar (typ 12 st) och stek dem i olja på medelvärme.
 
 
När rödbetorna kokat färdigt, gnid bara bort skalet. Skär betorna i klyftor. Smält lite smör i rödbetskastrullen (t ex för att spara disk).
 
 
Sådär! Servera med ruccola, och häll över det smälta smöret (när jag frös in till matlådor lade jag i en liten klick smör som ju smälter i micron). Gudars himmel, så gott!
 
 
Spara
Spara

Kommentarer
Postat av: Jag är inte dum i huvudet! Jag har Aspergers syndrom!

Så gott

2017-05-09 @ 14:17:52
Postat av: Jag är inte dum i huvudet! Jag har Aspergers syndrom!

så gott

2017-05-09 @ 14:18:03
URL: http://www.joannahalvardsson.se

Kommentera inlägget:

Jag heter:
Kom ihåg mig?

Min mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
hittarecept.se
myTaste.se RSS 2.0