Fredag och Lördag i Sthlm: Växthuset, Nytorget, och utställningarna

2017-11-21 20:37:00
Min Dag Resor
 
Friday and Saturday in Sthlm: Växthuset, Nytorget, and the exhibitions
 
 
 
 
En fredag lämnade jag ett grått Göteborg och tog mig nordost med tåget. Hamnade i Stockholm där Wille mötte upp mig.
 
---
 
One Friday, I left a grey Gothenburg and went northeast with the train. I ended up in Stockholm where Wille met me.
 
 
 
Efter att ha legat på sängen och pratat drog vi vidare till Växthuset, vilket Wille hade fått tips om. En vegansk restaurang under en bro.
 
---
 
After laying on the bed and talking, we went to Växthuset which Wille had got advices to visit. It's an vegan restaurant under a bridge.
 
 
 
"Just det, du är ju en sådan där som måste ta kort på maten först", sa Wille innan hon fick lov att börja äta.
 
---
 
"Oh right, you are one of those people that have to photograph their food first", Wille said before I allowed her to eat.
 
 
 
Mycket gött var det. Och de i köket gjorde så gott de kunde för att servera mig glutenfritt och nötfritt. Käkade korv gjord på svamp med rotmos. Så. Gott.
 
---
 
It was very tasty, everything. And the kitchen staff made their best to serve me gluten free and nut free food. Ate sausage made of mushrooms with turnip mash. So. Good.
 
 
 
Ser både mysigt och lite bortglömt ut på samma gång. Tror det skulle vara klubb senare, men vi vandrade hemåt.
 
---
 
Looks cosy and almost abonded at the same time. Think there would be a club later, but we walked home again.
 
 
 
Somnade med den här utsikten. Och vaknade mitt i natten av en herre på gatan som skrek något om pedofiler.
 
---
 
Fell asleep with this view. And woke up in the middle of the night of a man in the street screaming something about pedophiles.
 
 
 
LÖRDAG och jag drog på mig vita skjortan. Tog spegelselfie tillsammans med inburad papegoja ( :( ).
 
---
 
SATURDAY and I put on the white shirt. Took a mirror selfie together with the caged parrot ( :( ).
 
 
 
Efter frukost vandrade vi ner till Nytorget. Det var vi och några få vakna turister som var ute och vandrade såhär på morgonkvisten.
 
---
 
After breakfast, we walked to Nytorget. It was only us and some few tourists that were walking around this early.
 
 
 
Jag och Wille gick in på Urban Deli och tänkte att här skulle en kunna handla mat när en har blivit rik, istället för att gå till Willys.
 
---
 
Me and Wille entered Urban Deli and thought that here we could buy food when we have been rich, instead of go to Willys.
 
 
 
Läste på en skylt att här på Nytorget hade det varit bestraffnings- och avrättningsplats förut. Trefvligt.
 
---
 
On a sign we read that before Nytorget had been a place for punishments and execution. Nice.
 
 
 
Vi vandrade och vandrade och vandrade. Tog oss till den här utsikten. Wille pekade ut stadsdelar för mig. Pekade sedan åt vänster och sa "dit ska vi".
 
---
 
We walked and walked and walked. Ended up at this place with this view. Wille pointed out the different districts for me. Then, she pointed to the left and said "there is were we are going".
 
 
 
Tog oss igenom Gamla stan. Vi var ju åtminstone minst en turist. Så turistbild var ytterst adekvat.
 
---
 
Went through Gamla stan. Since at least one of us was a tourist. So a tourist picture was appropriate.
 
 
 
Kulturhuset. Vi var där ganska så prick när det öppnade. Såg utställning om Lee Miller, och om svensk hiphop. Gillade båda. Sedan var magarna hungriga och benen trötta, så vi tog oss till en vegansk restaurang för att käka. Men resten av lördagen och söndagen tar vi en annan gång, tycker jag!
 
---
 
Stockholm House of Culture. We ended up there precisely when it opened. Watch the exhibitions about Lee Miller, and Swedish Hip Hop. Liked them both. Then, our stomachs got hungry and our legs tired, so we went to a vegan restaurant to eat. But let's save the rest of Saturday and Sunday for another time!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget:

Jag heter:
Kom ihåg mig?

Min mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
hittarecept.se
myTaste.se RSS 2.0