Pasta, vin och gelato - första dagen i Rom

2018-04-07 10:17:29
Resor - Italien
 
Pasta, wine and gelato - our first day in Rome
 
 
 
Thess, Lenis och jag tog första groupien på flygplatsen. Vi var taggade och pepp på att få möta våren i Rom, som ni ser. Jag hade dock ont i halsen men tänkte här att det går över om jag bara sover på flyget (nej) eller en god natts sömn (nej).
 
---
 
Thess, Lenis, and me took the first groupie at the airport. We were stoked on greet the spring in Rome, as you can see. However, my throat ached but here I still thought it would get better if I just got some sleep at the plane (no) or a good nights sleep (no).
 
 
Vår vän Batucci (som pluggar italienska i Rom denna vår) mötte upp oss vid tågstationen och vi vandrade till vår airbnb-lägenhet. Vi bodde centralt i det här kvarteret. Och det var soligt. Ah!
 
---
 
Our friend Batucci (who's studying Italian in Rome this spring) greeted us at the train station, and we took a walk to our airbnb-apartment. It was located central in this neighborhood. And it was sunny. Ah!
 
 
Jag och min rumskamrat Lenis gjorde oss redo för lunch och promenader. (Är rädd för att det jag gör med fingrarna betyder något - inte meningen i så fall. :-( )
 
---
 
Me and my roomie Lenis got prepared for lunch and walks. (Am afraid that what I'm doing with my fingers have some kind of meaning - wasn't on purpose though. :-( )
 
 
Efter att ha ratat flera restauranger (fanns inget vegetariskt, verkade inte mysigt, för dyrt) fick vi till slut mat i magarna på en tvärgata med julbelysning utanför dörren. De hade glutenfri pasta och gott vin - bra ställe! Jag och Lenis delade på en flarra vitt så var lagom salongs resten av eftermiddagen.
 
---
 
After have rejected several restaurants (no vegetarian food, didn't seem cosy, too expensive), we finally ended up at a place with Christmas light around the front doot. They had glutenfree pasta and nice wine - good place! Me and Lenis shared a bottle so was just enough tipsy rest of the afternoon.
 
 
Vi gick till spanska trappan. Där var det fullt med folk som lapade eftermiddagssol. Inte vi dock. Vi vandrade vidare.
 
---
 
We went to the Spanish steps. It was crowded with people in the afternoon sun. Not us though. We walked on.
 
 
Men först. En selfie med Thess. : )
 
---
 
But first. A selfie with Thes. : )
 
 
Vi köpte gelato. Jag tar nästan alltid citron. Una coppetta piccola con limone, per favore.
 
---
 
We bought gelato. Almost every time, I pick lemon. Una coppetta piccola con limone, per favore.
 
 
Vi gick till Pantheon och hängde där ett litet tag trots att det var stängt. Passerade Fontana di Trevi och en massa massa folk.
 
---
 
We went to the Pantheon and stayed for some time even if it was closed. Passed Fontana di Trevi and a whole lot of peeps.
 
 
Vandrade hemåt och köpte vin och middag på vägen. Jag gick och vilade och orkade sedan knappt gå upp för att käka middag. Satt med en stund i köket men gick sedan och lade mig igen. Det var allt från första dagen i Rom.
 
---
 
Walked home, and bought wine and dinner on our way there. I went to bed to get some rest, and then barely managed to get up to get some dinner. Sat with the others in the kitchen for a short while, until I went back to bed. That was all from the first day in Rome.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget:

Jag heter:
Kom ihåg mig?

Min mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
hittarecept.se
myTaste.se RSS 2.0