Nollans första finsittning, också känd som provsittsen

2018-08-31 08:31:00
Kalas och festligheter
 
The freshmen's first dinner party, aka provsittsen
 
 
 
Det är fredag igen. Hurra. Jag ska dock jobba ikväll, så vi kan kika på förra fredagen när jag var ledig och tillbringade förmiddagen med att leta efter propra byxdressar - igen. Denna gången hittade jag en. Den här. Blå, med rosett, och stretchig. Perfekt.
 
---
 
It's Friday again. Hurray. Though, I will work during the evening, so let's take a look on last Friday when I was off and spent the morning looking for neat jumpsuits - again. This time I found one. This. Blue, with a bow, and stretchy. Perfect.
 
 
Klipp till eftermiddagen. Gjorde mig iordning. (Lyckades inte få till samma färgnyans över båda bilderna, så det får vara så.)
 
---
 
Cut to the afternoon. Got ready. (Didn't manage to get the same colors in these photos, so I leave it like that.)
 
 
Gick hem till Gürra med en flaska bubbel för att ha lite förhäng tillsammans med andra gamla KfKb-styret-medlemmar inför provsittsen.
 
---
 
Went to Gürra's place with a bottle of champagne to hang around with other old KfKb student division board members before attending provsittsen.
 
 
Det blev dags att gå ner till sittningen. Fördrink och kramar.
 
---
 
It was time to attend the dinner party. Champagne and hugs.
 
 
Provsittsen är nollans första finsittning på KfKb (är ju mottagning på gång på Chalmers). De ska lära sig att skåla, tacka för gückel, och rörelser till några av sångerna. Samt att en inte får börja äta innan vi har sjungit Livet, och att vi på KfKb avslutar sittningen med att sjunga Måsen. Fullt upp, alltså.
 
---
 
Provsittsen is the freshmen's first proper dinner party at the student division KfKb (the reception at Chalmers is going on). They are taught how to toast, thank for the jestings, and do movements to some of the songs. And that you are not allowed to eat before Livet is sang. No rest, with other words.
 
 
Pigge gick omrking och tog mingelkort. Som det här på mig och Katta. (Kan vara så att Pigge försökte ta kort på Katta och att jag kom och photobombade, hehe. Sådan liten linslus *nyper i kinden*.)
 
---
 
Pigge walked around taking mingle photos. Like this one of me and Katta.(Might be that Pigge tried to take a photo of Katta and I came and photoboombed, hehe. Such a camera hog.)
 
 
Hittade min plats och hälsade på alla nollan vid mitt bord. Satt vid ett mycket trevligt och kul bord! Vi sjöng Livet och sedan var det varsågod att käka jordärtskocksoppa. ÄLSKAR jordärtskockssoppa.
 
---
 
Found my spot and greeted all the freshmen at my table. Had a nice and funny company around me! We sang Livet and then started to eat the Jerusalem artichoke soup. LOVE this soup.
 
 
Emma och Tage toastade och guidade nollan genom sittningen.
 
---
 
Emma and Tage was toasting, and guided the freshmen through the dinner.
 
 
Huvudrätten kom in. Olika sorters svamp och gnocchi. Min bordsherre försökte få mig att smaka på hans anka för han tyckte jag missade något. Tack men nej tack sa jag.
 
---
 
The main dish was entered. Different kind of mushrooms and gnocchi. The guy to my left tried to make me taste his duck since he thought I was missing out. Said thanks, but no thanks.
 
 
Alliancen, Chalmersballetten, Sångkören, och bØf gücklade under middagen. Kul kul kul. Sist ut var denna chokladbakelse med maränger. Vi fick punsch och sjöng måsen och schasade iväg nollan till Gasquen medan vi gamlingar hjälptes åt att städa undan. Och dricka upp vinresterna.
 
---
 
The AllianceOrchester, Chalmers ballet, Choir, and bØf were jesting during the dinner. Fun fun fun. Later, we had this chocolate cake with meringues. We drank punsch and sang Måsen and shooed the freshmen to Gasquen while we old ones helped cleaning. And drinking the wine leftovers.
 
 
Vi gick vidare på mellan/efterfest. Katta och jag. Som självklart dansade mest till tung bas.
 
---
 
We moved on to a middle/after party. Katta and me. Who, of course, mostly danced to heavy bass.
 
 
Jag gjorde sönder ett glas. Vi ställde oss i kö till Gasquen men tyckte den var för lång så gick tillbaka igen. Vi hade allsång. Jag lyckades slarva bort min Chalmersmössa (men den är återfunnen nu). Vi ställde oss i kön till Gasquen igen och lämnade sedan inte dansgolvet tills de stängde. Vandrade hem och borde ha druckit mera vatten under kvällen. Det är svettigt att äga dansgolv.
 
---
 
I broke a glass. We stand in line for Gasquen, but thought it was too long so went back. We had sing-along. I managed to lost my Chalmers hat (but it's back and found now). We again went to the queue for Gasquen and then didn't leave the dancefloor until it closed. Walked home and should have drinking more water during the evening. It's sweaty to own the dance floor.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget:

Jag heter:
Kom ihåg mig?

Min mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
hittarecept.se
myTaste.se RSS 2.0