Vad jag gjort på landet i slutet av juli + Ett eget rum

2018-08-03 17:55:00
Böcker Min Dag
 
What I've been up to in the countryside in the end of July + A room of one's own
 
 
 
Har jobbat fredag lördag söndag måndag tisdag onsdag torsdag fredag. Yes, en hel vecka i rad. Har mest varit trött när jag kommit hem - skyller mest på värmen för de senaste två svalare dagarna har jag känt mig lite piggare. Somnat efter att ha tagit ett mellanmål. Framåt kvällen, när solen sakta börjar gå ner, har jag orkat ta mig ut i trädgården.
 
---
 
Have been working Fridat Saturday Sunday Monday Tuesday Wednesday Thursday Friday. Yes,for  a whole week. Mostly, I've been tired when I come home - blame the heat since I've had more energy the two latest days when it has been cooler. Felt asleep as soon as I've finished a snack. Towards the evenings, when the sun slowly sets, I've managed to get out in the garden.
 
 
Tagit på mig hörlurarna. Lyssnat på musik. Och plockat svarta vinbär. Så mycket svarta vinbär jag har plockat! Kanske sex liter? Är rofyllt. Och jag får vara själv ett tag. Tänka igenom saker. Eller bara inte tänka alls.
 
---
 
Put on headphones. Listened to music. And picked black currants. So much black currants I've picked! Maybe six litres? Is relaxing. And I can be by my own for a while. Think things through. Or just not think at all.
 
 
När solen börjat gå ner blir det snabbt kallare.
 
---
 
When the sun started to set, it's getting colder faster.
 
 
Då har suttit i soffan och löst korsord (eller läst). Med Elsa-Sara som sällskap. Inte orkat resa på mig för att tända lampan. Jag skulle ju ändå snart gå och lägga mig.
 
---
 
Then, I've been sitting in the sofa solving crosswords (or read). Having Elsa-Sara as my company. Not managed to get up to swtich on the lights. Soon I would go to bed anyway.
 
 
Gått upp först av alla eftersom alla andra i huset har semester - förutom katterna då. Öppnat balkongdörren så att de kan gå ut och in som de önskar. Och lyssnat på jamande från Ester tills jag fyllt på kattmat i hennes skål.
 
---
 
Have waken up first since everyone else in the house have vacation - except for the cats of course. Opened the balcony door to let them walk in and out as they wished. And listened to Ester's mewing until I filled her bowl with catfood.
 
 
Min syster har spänt upp sin hängmatta mellan björken och balkongen.
 
---
 
My sister has put up the hammock between the birch and the balcony.
 
 
När hon inte är hemma har jag legat i den. Läst böcker. Slumrat til. Fortsatt att läsa. Har läst ut "Ett eget rum" av Virginia Woolf. En essä om kvinnors roll i samhället skriven för snart hundra år sedan där Woolf lägger fram att kvinnor behöver ett privatliv och pengar för att kunna skriva romaner. Känns fint att kvinnor idag får skriva romaner och att det skrivs historier där kvinnor inte bara är med för att vara en bifigur till män - något Woold önskade sig (även om Rowlings förnamn behövde kortas ner till J.K. för att förlaget inte trodde att den skulle sälja om folk visste att författaren var en författarinna). Den får fem av fem. Bara utan vidare - utan någon djupare analys.
 
---
 
When she's not at home I've used it. Read books. Noded off. Continued to read. Have finished "A room of one's own" by Virginia Woolf. An essay of women's role in the society written almost hundred years ago where Woolf discuss that women need a private life and money to be able to write novels. Feels nice that women today can write novels and there are stories not only containing women that are bifigures to men -something Woolf wished for (even if Rowling's first names had to be written J.K. since the publisher didn't thought anyone would but it if the public knew that the writer was female). Give it five out of five. Just like that - without any deeper analysis.
 
 
Varsågoda. Ett stycke. Som i och för sig är citerat från Jany Eyre (av Charlotte Brontë).
 
---
 
Here you go. A paragraph. However, quoted from Jane Eyre (by Charlotte Brontë).
 
 
Jag kunde observera att någon annan innan mig hade läst denna bok. Och önskar att fler gör det efter mig.
 
---
 
I could observe that someone else had read the book before me. And wishes that more peeps do after me.
 
 
 
Har upplevt en spektakulär solnedgång. Som i och för sig inträffade allra första augusti. Låter det vara kvar under denna rubrik ändå. Känns som ett fint avslut idag.
 
---
 
Have experienced this spectacular sunset. Which, however, occured the first of august. Will let this photo remain under this title anyway. Feels like a nice ending for today.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget:

Jag heter:
Kom ihåg mig?

Min mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
hittarecept.se
myTaste.se RSS 2.0