Om jag hade satt ihop en julskiva

2018-12-20 21:06:00
Musik
 
If I had put together a Christmas album
 
 
 
Från första december tills att jag plockar ner tomtarna i sina lådor igen någon gång i januari brukar jag lyssna på julmusik. Det hör till december för mig. Det är bara så jag är uppväxt. Min julspellista har jag döpt till Jul igen (länk här varsågod). I år har jag lyssnat igenom den granskande och skapat en ny spellista jag har döpt till favoriterna. Det är tio låtar som jag brukar ofta spelar mest ändå. Så om jag hade satt ihop ett album till försäljning hade det varit dessa nio låtar jag hade haft med. Här är de inte i någon annan ordning än alfabetisk efter artist.
 
---
 
From first of December until I pack down my santas in their boxes again sometime around January, I listen a lot to Christmas songs. It's December for me. That's what I'm used to from my childhood. I've named my Christmas playlist to Jul igen (here's a link). This year I've listened and created a new playlists for the songs I play the most. It have now come down to ten songs. So if I would put a Christmas album together, these songs would be on it. Here they are, in no other order than in alfabetic after the artists.
 
Freddy Kalas - Hey Ho. Given låt om en ska ha julfest. Alla kommer skråla med i "hey ho" och med varierande resultat i resten av texten. Omöjligt att inte bli peppig och studsig av denna. Kul öppning!
 
---
 
Freddy Kalas - Hey Ho. Obvious song at a Christmas party. Everyone will sing along in "hey ho", and with variated result in the rest of the text. Impossible to not be happy. A fun opening!
 
 
The Hives & Cyndi Lauper - A Christmas duel. Den här är verkligen top tre mina favvolåtar. Mest för att den är så olik alla andra låtar om att vi har det så lyckligt och bra och titta det snöar ju. Misär, otrohet, falskhet, elakheter. Älskar texten, så mycket knasigt som nämns.
 
---
 
The Hives & Cyndi Lauper - A Christmas duel. This is really on my top three songs. Mostly because it's so different from other songs about we're so happy and all is good and look it snows. Misery, unfaithfulness, falseness, cruelties. Love the lyrics, so many weird things.
 
 
The Jive Turkeys - Get down santa. Lite funk till jul. Ja, tackar. Ett funkigt medley. Har inte så mycket mer att säga än att det här himla nice.
 
---
 
The Jove Turkeys - Get down santa. Some funk for Christmas, thank you. A funky medly. Don't have anything more to say than it's so nice.
 
 
Johnny Cash - The little drummer boy. KLASSIKER. Får vara med för att jag gillar att den är så avskalad, trumslagen, och Cashs mörka stämma.
 
---
 
Johnny Cash - The little drummer boy. CLASSIC. Put it on my list since I like that it's stripped-down, the drumbeats, and Cash's dark voice.
 
 
De Staat - Let it snow. Jag tror den här låten är en vattendelare; antingen gillar du den eller så tycker du den är fruktansvärd. Jag diggar den (obvious), den är till och med topp tre. Den bryter av mot allt mjukt och lugnt och fint. Den är så fruktansvärd rå. Och bara: såhär kan en ju också göra. Och det är befriande.
 
---
 
De Staat - Let it snow. I think this song is a watershed; either you like or you're wondering what the heck is this. I like it (obviously), it's even top three. It's a break from all the soft and calm songs. It's so terribly raw. And just: one can do it this way as well. It's very freeing.
 
 
Jona Lewie - Stop the cavalry. "Hey, Mr Churchill comes over here to say we're doing splendidly, but it's very cold here in the snow marching to win from the enemy". Jona Lewies antikrigssång från 1980, och som aldrig var tänkt som en jullåt. Men den gör sig bra som det. Valde mellan denna och Happy Xmas (war is over), om det nu är så att en bara får ha en antikrigslåt med.
 
---
 
Jona Lewie - Stop the cavalry. "Hey, Mr Churchill comes over here to we're doing splendidy, but it's very cold here in the snow marching to win from the enemy". Jona Lewie's anti-war song from 1980, and which never was intended as a Christmas song. I chosed between this one and Happy Xmas (war is over) if one is only allowed to put on one anti-war song.
 
 
Just D - Juligen. Av just den anledning att det är skönt att få höra att julfirande kan vara lite mycket med allt. Med julklappsköpshets och att det ska vara på ett visst sätt. Det kan ge mig ångest och vilja slippa allt ibland. Skönt att få höra att fler känner så emellanåt.
 
---
 
Just D - Juligen.For the reason that it's nice to hear that all Christmas celebration can be too much some times. With the must of buying gifts and some traditions. It can sometimes give me anxiety and the wish of leaving everything.
 
 
Pentatonix - O come, all ye faithful. Så kraftfull och maffig. Skrek till första gången jag hörde den för att det var så oväntat men fantastiskt att det fanns en sådan här version. Albumets accapellalåt.
 
---
 
Pentatonix - O come, all ye faithful.So powerful. Screamed the first time I heard it, because it was so unexpectable but fantastic with this kind of version. The accapella song of this album.
 
 
Samuel Ljungbladh, Ole Børud - Silent night. Skrek nog till första gången jag hörde den också. Minns att det var Dash som hade den i sin julspellista och jag bara OMG DEN HÄR VERSION JA TACK. Det är helt fantastiskt.
 
---
 
Samuel Ljungbladh, Ole Børud - Silent night. Also screamed when I heard this song, I guess. Recall it was Dash who played it for me and I just OMG THIS VERSION YES PLEASE. It's totally fantastic.
 
 
The Soldiers - You've got balls. Avslutar med en annan av mina topp tre låtar. Den är inte så mycket att allt är perfekt. Utan mer att du har mage att komma hit på jul efter allt du har gjort. Behövs sådant under jul också.
 
---
 
The Soldiers - You've got balls.Finishing with another of my top three songs. It's not so much that everything is perfect. But more that you've got balls to come here at Christmas after everything you've done. Need that for Christmas as well.
 
 
 
Bubblare (could have been on the album):
♦ John Lennon and The Plastic Ono Band - Happy Xmas (war is over)
♦ Triad - Tänd ett ljus
♦ The Pogues and Kirsty MacColl - Fairytale of New York
♦ Boney M - Mary's boy child / Oh my Lord
♦ Adolphson & Falk - Mer jul
♦ The Jackson 5 - J5 Christmas Medley
♦ Malena Erman - Koppången
♦ Rickard Söderberg - O helga natt
♦ My & Mats - Karl-Bertil Jonsson 14 år
♦ Thomas Lindahl - Sunes jul
 

Kommentarer

Kommentera inlägget:

Jag heter:
Kom ihåg mig?

Min mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
hittarecept.se
myTaste.se RSS 2.0