En lördag med spex och en söndag med smörgåstårta

2018-02-22 09:22:00
Kalas och festligheter
 
A Saturday with spex and a Sunday with sandwich cake
 
 
 
I lördags vaknade upp av att solen tog sin i lägenheten, och fick sådan skjuts av detta att jag nästan hoppade ur sängen och tog tag i saker jag har tänkt att jag ska fixa. Till exempel göra iordning mitt CV på engelska.
 
---
 
This Saturday, I woke up by the sun lightening the whole apartment. Got so much energy from this that I jumped up from the bed and made things that I had post-poned. Such as create a resume in English.
 
 
Några timmar senare, när jag tog mig till friskis, var det grått igen. Sprang på löpband och gick på yogapass.
 
---
 
Some hours later, when I went to the gym, it was all dull again. Ran on the treadmill and attended a yoga class.
 
 
Framåt kvällen fick jag bråttom att byta om och diska. Satt i godan ro och löste pussel och lyssnade på podcast, när min syster skrev till mig och jag insåg vad klockan var. Kom ändå iväg i tid till Chalmers för att gå på spex tillsammans med min familj. I år var spex-temat Michelangelo, så det var många skämt om konst.
 
---
 
Towards the evening, I had to rush and change clothes. Had layed puzzle and listened  to podcasts when my sister wrote to me and I suddenly realised what time it was. Anyhow, got to Chalmers in time to watch the spex (a student theatre, kind of) together with my family. This year, the spex-theme was Michelangelo, so a lot of the jokes were about art.
 
 
Tog inte så många bilder, men hann med en toaselfie i pausen. Bar min senast inköpta jumpsuit och en kavaj.
 
---
 
Didn't took so many pictures, but had time to take a toilet-selfie in the paus. Wore my latest bought jumpsuit and a jacket.
 
 
Sedan gick vi på kalas! Det är alltid roligt. Sång, mat, underhållning, snaps, och mera sång. Efteråt var det dags för dans (mina föräldrar buggade, jag fuldansade). Ännu lite senare hängde jag med på efterfest och kom hem senare än jag hade tänkt.
 
---
 
Then, we attended the party! It's always fun. Songs, food, amusements, snaps, and some more songs. Afterwards it was time for dancing (my parents bugged while I performed ugly dancing). Even later, I joined the after-party and went home much later than I had thought.
 
 
Efter några timmars sömn tog jag mig ut till landet med buss. Där fanns det mer snö än i stan, såklart.
 
---
 
After a couple of hours of sleep, I went to the countryside by bus. It was a lot more of snow here than in the city, of course.
 
 
Satt i soffan medan mina föräldrar och syskon gjorde sig iordning. Och så smet jag in i källarförrådet för att ta med mig frysta svarta vinbär och vinbärssylt. Klappade Elsa-Sara också, som annars satt i fönstret och spanade på fåglar.
 
---
 
Sat on the sofa while my parents and siblings got dressed. And then I went to the cellar to grab som frozen black currants and currant jam. Also patted Elsa-Sara, when she didn't sat in the window glazing for birds.
 
 
Vandrade ner till farmor och farfar för att fira mina farfars födelsedag. Blev bjuden på smörgåstårta och äggost. Mmmm.
 
---
 
Walked down to my grandparent's house to celebrate my grandfather's birthday. Ate smörgåstårta (sandwhich cake) and egg cheese. Mmmm.
 
 
Och mockatårta som min faster hade gjort. En av mina favorittårtor. Maräng och grädde. Mmm.
 
---
 
And coffee cake made by my aunt. One of my favorites. Meringue and cream. Mmm.
 
 
Blev hemkörd genom snöstormen och passade på att prata med min kusin om biologirelaterade ämnen (hon pluggar liknande det jag gör). Vandrade över till Bagge & Dash för att halvligga i deras soffa och se på Star Wars och äta kladdkaka. Drunsade sedan ner i min säng och läste En storm kom från paradiset tills jag somnade.
 
---
 
Got lift through the snow storm and took the opportunity to talk with my cousin about biology-related topics (she study kind of the same as I do). Walked over to Bagge & Dash to spent the evening on their sofa and watch Star Wars and eat mud cake. Fell down in my bed when I came home, and read En storm kom från paradiset until I fell asleep.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget:

Jag heter:
Kom ihåg mig?

Min mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
hittarecept.se
myTaste.se RSS 2.0