En torsdag, 15 februari

2018-02-27 08:51:00
Ett foto i timmen
 
Thursday, February 15th - a photo every hour
 
 
 
07:30 Vaknar upp till den här brinnande himlen.
 
---
 
07:30Am waking up to this burning sky. 
 
 
08 Käkar havregrynsgröt med russin, röda vinbär och jordnötssmör, och knäckemackor med avokado och alfagroddar i soffan. Tittar på Morgonstudion och gör blogginlägg. 
 
---
 
08 Am eating oat porridge with raisins, red currants and peanut butter, and crisp breads with avocado and sprouts on the sofa. Watching the morning news and creating a blog post.
 
 
09 Är i labbet och tar hand om mitt proteinprov som varit på skakning under natten.
 
---
 
09 Am in the lab and taking care of my protein sample which have been shaked during the night.
 
 
10 Förbereder kromatografen genom att köra min saltbuffer genom kolonnen.
 
---
 
10 Preparing the chromtograph by running a salt buffer through the colonn. 
 
 
11 Kör mitt proteinprov på kromatografen. Inga ihopklumpade proteiner den här gången heller. :( Men jag verkar inte alltför ledsen; nya tag och förhoppningar nästa gång!
 
---
 
11 Am running my protein sample on the chromatograph. No agitated proteins neither this time. :( But I don't seem to be to sad about it; will give it another go and new hopes for next run!
 
 
12 Är på Nina Rungs lunchföreläsning om Normer, trakasserier, och en revolution. Hon är inbjuden av JämK, vår jämlikhetskommitté på Chalmers.
 
---
 
12 Am listening to a lunch lecture held by Nina Rung. The theme is Norms, harassment, and a revolution. She is invited by JämK, the equality committee of Chalmers.
 
 
Käkar mina rårakor med halloumi medan jag lyssnar och förfasas över bland annat tråkig statestik som hon nämner. Tål nästan aldrig maten de delar ut gratis i samband med sådana här lunchföreläsningar (eller vågar inte chansa) så lika bra att ta med egen mat.
 
---
 
Eating hash browns with halloumi while listening and being horrified by the bad statistics she's mentioning. Is few times that I'm able to eat the food that's offered at these kinds of lectures (and don't dare to take a chance) so always bring my own food.
 
 
13 Lyssnar fortfarande på föreläsningen eftersom den drar över lite på tiden. Ville även visa den här pyramiden som visar hur ett sexistiskt/homofobt/transfobt (men även rasisitiskt och funkofobt) skämt i det långa loppet kan leda till tråkiga konsekvenser.
 
---
 
13 Am still listening to the lecture since it went over time a bit. Also wanted to show this pyramid showing how jokes that are sexistic/homophobic/transfobic (but also rasist and ableistic) in the long run could lead to distressing consequences.  
 
 
13:30 Skyndar mig över campus för att hinna till nästa föreläsning denna dag.
 
---
 
13:30 Rushing over campus to be in time for my next lecture this day.
 
 
14 Som ironiskt nog handlar om stress. Kårledningen hade fixat en dag med föreläsningar om personlig utveckling bredvid studierna. Stresshantering var en av dessa och som jag skulle hinna gå på. 
 
---
 
14 Which was about stress, ironically. This day, the Student Union Managment Officers had put together lectures about personal development beside the studies. Stress management was one of these lectures and which I had time to attend.  
 
 
15 Sätter ihop ett experimentprotokoll för att titta på cellers upptag av proteinet jag studerar. Både för olika koncentrationer och olika långa tider som cellerna har på sig att ta upp proteinet. 
 
---
 
15 Creating a experimental plan for looking at the cells uptake of the protein I'm studying. Both for different concentrations and different timelengths for cell exposure. 
 
 
16 Käkar en proteinbar och pillar vidare på min experimentplan.
 
---
 
16 Eating a proteinbar and continuing putting the experiment plan together.
 
 
17 Springer på löpbandet. Uppvärmning, intervaller, och nedvarvning kör jag. Årets tips är att ha ett mål att närma sig; blir så mycket lättare att peppa sig själv då.  
 
---
 
17 Running on the treadmill. Warming up, intervals, and cool-down is my procedure. The tip of the year is to set up a goal to reach; making it so much easier to encourage oneself. 
 
 
18 Tar mig hemåt i mörkret.
 
---
 
18 Going home in the darkness. 
 
 
19 Äter tostada med svarta bönor och fetaost (ni får googla receptet). God och bra snabbmat såhär efter ett träningspass. Ser på veckans avsnitt av Kulturveckan.
 
---
 
19 Eating tostada with black beans and feta cheese (you can google the recipe). Good, and quickly prepared dish to make after a workout. Watching this week episode of a programme about the culture events of this week.
 
 
20 till 21 Lägger pussel och lyssnar på podcasts.
 
---
 
20 to 21 Solving this puzzle and listening to podcasts. 
 
 
22 Lägger mig i sängen och läser Memorys bok tills jag somnar. Klart slut med denna torsdag. 
 
---
 
22 Getting to bed and reading The book of Memory until I fall asleep. Over and out from this Thursday.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget:

Jag heter:
Kom ihåg mig?

Min mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
hittarecept.se
myTaste.se RSS 2.0