När vi kickade igång Pepps mentorskapsprogram i Gbg

2018-02-16 17:37:00
Min Dag
 
When we had kick-offs with the mentorship program Pepp in Gothenburg
 
 
 
Vi i Pepp har ju haft våra två första event nu. Dags att skörda frukterna för det arbetet vi lade ner i höstas (och fortfarande lägger ner). Första kick-offen var för bara mentorerna (kvinnliga chalmerister) för att ge dem verktyg i sitt mentorskap. Jag och Julia har delat in alla par i grupper, och blev så himla nöjda när vi lyckades hitta namn på kända och viktiga kvinnliga ingenjörer/arkitekter/forskare.
 
---
 
We in Pepp have arrange our first events now. It's time to reep what we have sawn during last autumn (but are still working a lot). The first kick-off was for only mentors (female Chalmers students) to give them tools for their mentorship. Me and Julia have divided the pairs into smaller groups, and were so satisfied when we came up with names of famous and important female engineers/architects/researchers.
 
 
Vi hängde hos Football Addicts (ett fotbollsapp-företag) som har ett lekfullt kontor, minst sagt. Här går det urbra att spela fotboll mot en vägg, eller hänga i ett bollhav. Hade jag behövt nicka en boll här hade jag varit redo. Det ser ju ni också. (Tack till Agnes som ställde upp som min fotograf.)
 
---
 
We were at Football Addicts (a company making an app for football) who has a really playful office. Here it's absolutely fine to play football against this wall, or play in the ball pit. If I have had to head a ball here, I would succeed as you can see. (Thanks to Agnes for being my photographer.)
 
 
 
Agnes, vår PR/Kreatör, lade ut det här på instagram. Jag tar inte så många bilder längre när Agnes är med, för hon gör det rätt mycket bättre. : )
 
---
 
Agnes, our PR/creator, posted this on Instagram. I'm not taking so many pictures when Agnes is there since she's doing it much better. : )
 
 
Dagen som det var dags för den stora kick-offen, med både mentorer och adepter, snöade det och jag var rädd för att det skulle bli snökaos. Försökte visa det med den här bilden (medan jag hängde i labbet), men det blev inte så farligt framåt kvällen.
 
---
 
The day of arranging the big kick-off, with both adepts and mentors, it was snowing and I was afraid of snow chaos. Tried to show this with this picture (while I spent my day in the lab), but it turned out to be okay weather when the evening arrived.
 
 
Så himla kul att få träffa (nästan) alla! Vi var hos Emerson där vi först hade presentation av oss och sedan lekar så att de små grupperna skulle lära känna varandra. Avslutade med detta godisfyllda bord från vilket grupperna skulle försöka skrapa så mycket godis som möjligt med hembyggda skrapor. Lät som att de hade superkul! Såg inte pga hade fullt upp med att städa.
 
---
 
So fun to finally meet (almost) everyone! We were at Emerson where we held a presentation about us, and then had some team-building-games. Ended the evening with this candy filled table from which the groups were to get as much candy as possible with homebuilt tools. Sounded as they had a good time! Couldn't see though since I was busy cleaning up.
 
 
 
Det här inlägget lade Agnes ut på Instagram från kvällen.
 
---
 
Agnes posted this at our Instagram.
 
 
En annan sak jag har fått göra som del av projektgruppen i Pepp Göteborg är att skicka STORA paket med posten. Kände mig som jultomten när jag bökade med mig dessa på spårvagnen. Fast en otymplig tomte.
 
---
 
Another thing that I've done due to being part of the project group of Pepp Gothenburg is to send BIG packets by mail. Felt like Santa when I brought them by tramway. But a clunky Santa. 
 
 
Paketen innehöll ungefär det här. Och de jag skickade till hade vunnit i min bygga-Lego-tävling som jag anordnat när vi stått på gymnasieskolor och Universeum.
 
---
 
The contents of the packets, almost. And I sent to persons that had won in my build-Lego-contest which we had when we visited high schools and Universeum.
 
 
 
(Foto: Agnes.) Taggar inför resterande event vi ska ha - och att våra adepter får en givande inblick i möjligheterna med en teknisk utbildning. Pepps mål är inte att tvinga någon att välja teknik, vi vill snarare att tjejer bland annat ska få möjlighet att ställa frågor till kvinnor som valt en sådan riktning och få en mer rättvis bild av vad en ingenjör är och kan vara. På lång sikt hade det varit finfint om det leder till att fler tjejer (och icke-män) vågar sig in i teknikbranschen. Det hade varit peppande!
 
---
 
(Photo: Agnes.) Am stoked to arrange our next events - and to give our adepts a fruitful insight into the possibilites with getting a technical education. The aim of Pepp is not to force anyone to chose technical education, but rather give high school girls a chance to ask questions to women already chosen such a pathway in life and get a more fair view on what an engineer is or can be. In the long run, it would have been nice if it's opening up for girls (and non-men) daring to chose a technical education. That would be awesome!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget:

Jag heter:
Kom ihåg mig?

Min mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
hittarecept.se
myTaste.se RSS 2.0