Svampsoppa med fetaost

2018-02-28 08:15:25
Mat och recept
 
Mushroom soup with feta cheese
 
 
 
Ett inlägg kommer lastat med en mer mättande svampsoppa som jag lagade i helgen. Jag pratade med mamma i telefon medan soppan kokade en sista gång, så den fick koka lite längre än vad som är brukligt och blev mindre vattning. Så håll koll på koktiden är väl mitt tips från detta. Hittade ursprungsreceptet här. Nu kör vi!
 
---
 
Here comes a recipe of a more filling mushroom soup which I cooked this week-end. I was talking to my mother on the phone while the soup was cooking for a last time, so I guess the soup was cooking longer than it was supposed to. So keep the cooking time in mind is my advice. Found the original recipe here. Let's go!
 
 
Till en lunch och ungefär tre matlådor behövs:
○ 2 gula lökar
○ 300 gram potatis
○ Olja att steka i
○ 500 gram svamp
○ 6 deciliter vatten
○ 2 grönsaksbuljongtärningar
○ 1 deciliter crème fraîche
○ 1 ½ tesked vitvinsvinäger
○ salt & peppar
 
Att toppa med:
○ 150 gram fetaost
○ Hackad persilja
 
 
Hacka lökarna. Skala och skär potatisen i mindre bitar. Skär svampen i bitar. Så, då är allt hackat och klart.
 
 
Stek löken tills den blir mjuk, och tillsätt sedan svampen och stek ännu lite mera (ungefär 5 minuter). Rör om då och då.
 
 
Tillsätt vatten, buljongtärning, och potatis och låt koka på svag värme i ungefär 15 minuter. Potatisen ska ha blivit mjuk. Mixa soppan med stavmixer.
 
 
Låt koka upp igen och tillsätt crème fraîche och vinäger. Koka några minuter. Smaka av med salt och peppar, och späd ut soppan med vatten om den ser ut att bli för tjock.
 
 
Voilà! Servera soppan med smulad fetaost och persilja. Nu är det bara att käka upp. Mmmm.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget:

Jag heter:
Kom ihåg mig?

Min mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
hittarecept.se
myTaste.se RSS 2.0