7 (eller 14) filmer jag såg under jullovet

2018-01-12 20:12:01
Filmer
 
7 (or 14) films I watched during the holidays
 
 
 
 
Det har ju varit jullov och jag passade på att hänga i soffor, fåtöljer, biostolar och datorstolar och se på filmer. Förresten ligger det ute så många bra filmer på svtplay! Tills för några dagar sedan låg till exempel Moonrise Kingdom och Turist där. Men dokumentären om Heath Ledger, en hel del Ingmar Bergman-filmer och annat gött ligger kvar i minst några dagar till (spanar ofta in "sista chansen" som finns längst ner på svtplay-hemsidan). Apropå Bergman har jag tänkt att jag ska se Fanny & Alexander, men den är ju ta mig sjutton 5 timmar lång! Sparar den till en regnig dag (kanske söndag?). Här kommer hursomhaver en lista med 7 (eller ja, 14 egentligen) filmer jag sett från i julas.
 
---
 
I spent part of my Christmas vacation watching films. So here is a list of 7 (or well, 14 actually) films I've watched lately.
 
 
 
Drive med Ryan Gosling i huvudrollen. En stuntman som på sin fritid är chaufför under brott åt kriminella folk. Träffar sin granne som är trevlig - och vacker - och som han börjar bry sig om men så kommer hennes man tillbaka från fängelset och på fritidsjobbet börjar det bli minst sagt jobbig stämning. Vet inte om det var det blodiga slutet, men något var det som kärvade så jag är inte benägen att ge den en fyra, men den kan väl få TRE av FEM, då.
 
 
 
STAR WARS Episode XIII The last Jedi såg jag på bio, och en gillar ju ändå de nya episoderna. Trevligt med så många kvinnliga karaktärer som får ta plats, antar att det är en spegling av vår samtid. Gött är det hursom. Får TRE av FEM.
 
 
 
Efter biobesöket fick jag sådan cravings på Star Wars att jag såg om alla Star Wars filmer när jag upptäckte att de finns på HBO. Och ser om dem nu igen eftersom vi har Star Wars som nytt tema i vårt filmmaraton. Mycket Stjärnornas Krig i mitt liv just nu, alltså.
 
 
 
Robin Hood spelad av Russel Crowe och regisserad av Ridley Scott. Helt okej rulle, och gillade gestaltningen av Lady Marion (Cate Blanchett) som till skillnad från Disneys version fick vara en starkare kvinna som rätt så bra klarar sig själv.
 
 
 
The 40-year old virigin spelad av Steve Carell, och även producerad av densamme. Jag har mer och mer kommit underfund med att jag har ett sådant problem med amerikansk kvinnosyn, alltså den som oftast belyses i filmer. Sitter mest och STÖR mig på småsaker (kommentarer, kroppspråk, gestaltning). Om en bortser från den här störigheten så är det väl en okej rulle (inte helt okej, nota bene).
 
 
 
Dunkirk regisserad av Christopher Nolan. Blir ju ofta bra när Nolan är i farten. Handlar om några dagar kring platsen Dunkirk under andra världskriget där engelsmännens militära insats inte har gett önskade resultat och fokus ligger på att få hem alla soldater till hemlandet igen. Slår faktiskt på stora trumman här och ger den FEM av FEM.
 
 
 
I Am Heath Ledger är dokumentären om Heath Ledger. Många av de videofilmer Heath gjorde under sin livstid har klippts ihop, tillsammans med röster av vänner och familj för att ge en bild av honom som person och hans liv. Det blev fint, och kan tänka mig att överge Star Wars (en liten period) för att gå över till att se Heath Ledgers skådespelarinsatser. Får FYRA av FEM.
 
 
 
Sist ut är Min pappa Toni Erdmann som handlar om en pappa som, efter att hans hund har dött, bestämmer sig för att åka till Bukarest och hälsa på sin dotter som har väldigt mycket jobbrelaterat att göra hela tiden. Fick mig att känna obehag inför att börja jobba på företag (och jag som snart ska börja söka jobb ...), men också att komma ihåg att humor och lek är viktiga element i livet. En mycket fin film. Får FEM av FEM. Så se den! Finns ju på svtplay så mycket lättillgängligt. Varsågoda.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget:

Jag heter:
Kom ihåg mig?

Min mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
hittarecept.se
myTaste.se RSS 2.0