Förintelsens minnesdag

2018-01-27 16:12:44
Böcker Filmer Tankar Och Funderingar
 
International Holocaust Remembrance Day
 
 
 
 
Idag, den 27 januari, är det förintelsens minnesdag. Ett datum valt med bakgrund att det var då fångarna i Auschwitz blev befriade 1945. Sedan 2005 har FN valt att det ska vara en internationell minnesdag. För att lyfta fram detta tänkte jag lyfta olika böcker, och filmer som behandlar ämnet och som jag tycker är väl värda att insupa.
 
---
 
Today, the 27th of January, it's the International Holocaust Remembrance Day. The date is chosen due to it was this day 1945 that the prisoners at Auschwitz concetration camp were liberted. Since 2005 UN has decided it to be an internaional remembrance day. To highlight this day, I will share different books and films treating the holocaust.
 
 
 
BÖCKER
 
 
Mannen utan öde - Imre Kertész
Pojken i randig pyjamas - John Boye
Anne Franks dagbok - Anne Frank
Jag heter inte Miriam - MajGull Axelsson
Frågor jag fått om förintelsen - Hédi Fried
 
 
 
FILMER
 
 
Pojken i randig pyjamas
 
 
Schindler's List
 
 
Pianisten
 
 
Må vi ta lärdom och kunskap av detta, så vi inte tillåter det ske igen.
 

Kommentarer
Postat av: Mösstanten

Hej!
Jag har en lista böcker i torsdagens inlägg på min blogg.
Jag håller helt med om att vi inte får glömma förintelsen, och enligt min erfarenhet hjälper oss skönlitteratur att förstå historien.

2018-01-27 @ 20:48:20
URL: http://mosstanten.blogg.se

Kommentera inlägget:

Jag heter:
Kom ihåg mig?

Min mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
hittarecept.se
myTaste.se RSS 2.0