Torsdag, fredag, och lördag förra veckan

2018-07-18 12:38:00
Böcker Min Dag
 
Thursday, Friday, and Satuday last week
 
 
 
Vaknade upp med huvudvärk och lätt illamående idag. Har ringt in mig sjuk till jobbet. Misstänker att jag inte tål den här värmen som är nu så bra - trots att jag har sett till att dricka ordentligt varje dag. Har tagit värktablett och sovit. Har ansökt om att få hem mina examensbevis (känns fortfarande overkligt). Har löst korsord och stirrat upp i taket. Så tycker vi tittar på bilder från förra veckan när jag mådde bättre! Jag var ledig på TORSDAGEN och vandrade ner till Götaplatsen. (Blir svettig bara av att titta på denna soliga bild.)
 
---
 
Today, I woke up with headache and slightly nausea. Have called my job and told them I'm sick. Guess I can't stand this heat that's in Sweden now - even though I've been good with drinking water every day. Have been taking pain killers and slept. Have applied for my diplomas (still it feels unreal). Have solved crosswords and stared the ceiling. So suggest we look at photos from last week when I felt better! I had THURSDAY off and walked down to Götaplatsen. (Getting sweaty just looking at this sunny picture.)
 
 
Gick in på bibblan för att låna fler böcker. Var på sista kapitlen av Gruppen så det var dags att skaffa mig en ny hög. Lånade dessa. Tiden är inte än, I varje ögonblick är vi fortfarande vid liv (håller på att läsa den nu och anar att jag kommer börja gråta någon gång), Never let me go, och Vegetarianen (som jag redan läst ut).
 
---
 
Entered the library to borrow more books. Was reading the last chapterrs of The group so it was time to get a new pile. Borrowed these ones. Tiden är inte än, In every moment we are still alive (am currently reading this and guess I'll start crying sometime), Never let me go, and The vegetarian (finishedr reading already).
 
 
Inne på bibblan flanerade jag omkring mellan bokhyllorna för att välja ut vilka böcker som skulle få följa med mig hem. En man kom fram till mig och sa "ursäkta". Jag tittade upp på honom och blicken följde pennan han höll i handen och pekade mot ett kollegieblock han höll upp. "Hej, jag håller på att lära mig svenska. Vill du skriva ett ord och sedan uttala det på svenska åt mig? Tack" läste jag högst upp på sidan. Asbolut. Självklart. Läste vad tidigare svensktalande personer hade skrivit. Det stod ord som "leva", "le", "glädje", "sorg", "bok". Jag skrev "skratta" och uttalade det extra långsamt. Jag vet inte varför jag valde det ordet mer än att det var det första som poppade upp i mitt huvud. Han tackade och gick vidare i biblioteket för att lära sig fler ord. Lämnade mig med en känsla av att mitt lilla ord var viktigt.
 
---
 
At the library, I walked the bookshelf aisles to pick which books to bring home. A man walked over to me and said "excuse me". I looked up at him and my eye followed the pen he was holding and that was pointing at a note book he held. "Hello, I'm learning Swedish. Could you please write a word in Swedish and then pronounce it for me? Thank you" I read at the very top of the page. Absolutely. Of course. Read what earlier Swedish speaking persons had wrote. It was words like "to live", "smile", "joy", "sorrow", "book". I wrote "to laugh" and pronounced it extra slowly. I don't know why I picked that word except for it was the very first that came to my mind. He thanked my and walked further in the library to learn more words. Left me with a feeling that my small word was important to him.
 
 
Åkte till affären. Framför mig gick en äldre man med en ståtlig och stolt hållning. Han spatserade fram som om han ägde världen. Jag tänkte att denna syn ska jag memorisera och plocka fram när jag också behöver få känna att jag äger världen.
 
---
 
Went to the grocery store. An older man walked in front of me. His posture was powerful and proud. He strolled like he owned the world. I thought that I will memorise this view and use it when I also need to feel that I own the world.
 
 
Kokade färskpotatis och bondbönor till lunch & läste ut Gruppen. När ska bondbönor bli nästa mattrend? Så bra grej ju. Dels innehåller de typ allt en behöver (folat, vitamin C, fosfor, järn, magnesium, kalium, zink), dels är det ju gott. Smakar som gröna ärtor fast mer liksom.
 
---
 
Boiled potatoes and fava beans for lunch & finished reading The group. When are fava beans going to be the next food trend? So good food. Partly, they contain almost everything one need (folate, vitamin C, iron, magnesium, potassium, zink), partly, they're tasty. Taste like green peas but more.
 
 
Klipp till senare på eftermiddagen: tog mig till Chalmers. Campus är så öde nu på sommaren. Studenterna har flytt fältet.
 
---
 
Cut to later that afternoon: went to Chalmers. The campus is so dead during Summer. The students have escaped to other places.
 
 
Passade på att ta en selfie medan jag väntade på Gürra. Vet ju aldrig när en får tillfälle igen liksom.
 
---
 
While I waited for Gürra, I took the opportunity to take a selfie. You never know when there would be time for it again.
 
 
Vi åkte hem till Bovie för att vara med på grill- och förhäng. Jag drack cider och hängde bland annat med dessa två gulliga. Nalle och Gürra om ni skulle ha glömt. Olle fick oss alla att ladda ner appen "Every step counts" där det skänks en måtid till behövande (genom Röda korset) när en går 10 000 steg på en dag.
 
---
 
We went to Bovie to attend a barbeque. I drank cider and among others, hanged with these two cute persons. Nalle and Gürra if you had forgot. Olle made us all download the app "Every step counts" where a meal is donated to someone in need (through The red cross) when one have walked 10 000 steps during one day.
 
 
När de andra åkte till Liseberg för att se på The Sounds åkte jag över Göta Älvbron. Den blöts ner med vatten dygnet runt nu för att den inte ska få värmeslag.
 
---
 
When the others went to Liseberg to watch The Sounds, I went over the Göta Älv bridge. It's watered around the clock now so it will not get a heat stroke.
 
 
På landet. Satte mig på altanen och började läsa Vegetarianen. Hjälpte mamma installera appar till hennes nya telefon. Fångade de sista solstrålarna.
 
---
 
In the countryside. Sat on the balcony and started reading the Vegetarian. Helped mum install apps to her new phone. Catched the last sun rays.
 
 
Efter fredagens jobbpass cyklade jag ner till havet. Var fler än jag som stannade en längre stund denna gång. Fler som satt och läste. Fler som hoppade ner i det manetfria vattnet.
 
---
 
After work on Friday, I bicycled to the sea. There were more than me that stayed longer this time. More that was reading. More that jumped into the jellyfish free water.
 
 
Simmade några längder längs med båtbryggan. Har nu mätt hur lång den är. Runt 85 m. 12 längder tar det att simma en kilometer.
 
---
 
Swam back and forth by the wharf. Have measured its length now. Around 85 meters. It takes 12 times to get one kilometer.
 
 
Läste. Gillar den. Intressant ämne om att vårdens uppgift är att hålla människor vid liv trots att patienten själv inte längre vill det.
 
---
 
Read. I like this book. Intresting topic about that the healthcare's main task is to keep people alive, even if the patient itself no longer wants to.
 
 
Cyklade hem och lagade den där lasagnen jag skulle gjort en annan dag. Med mozzarella, kokosmjöl, zucchini, fetaost och spenat. Blev gott trots att jag hade i en hel chili när receptet sa en halv. (Recept hittade jag här.)
 
---
 
Bicycled home and cooked this lasagna that I had planned to do another day. With mozzarella, coconut milk, zucchini, feta cheese and spinach. It was tasty even though I used a whole chilie when the recipe said a half. (Found recipe here.)
 
 
LÖRDAG och jag slutade jobbet 11:30. Packade ner lunch, bok, handduk, och fleece tröja och cyklade ner till havet.
 
---
 
SATURDAY and I finished work at 11:30 am. Packed lunch, a book, towel, and a fleece jumper and bicycled to the sea.
 
 
Glömde av tiden och fick sedan bråttom hem för att hinna med 14:52-tåget till Gbg. Mamma sa "det hinner du aldrig". "Jodå", svarade jag. Slängde ner allt jag hade haft med mig i min tygväska och cyklade med medvind i ryggen. Kom till stationen med två minuters marginal och tåget var försenat fem minuter. På kvällen hjälpte jag Thess att klippa av hennes dreads, men det tar vi en annan gång!
 
---
 
Forgot about time and was then in a hurry to catch the 2:52 pm train to Gothenburg. "You will never make it", said my mother. "Oh yes", I said. Throw everyhing I had brought in my fabric bag and bicycled with the wind behind me. Arrived at the station with two minutes to go and the train was five minutes delayed. That evening, I helped Thess to cut off her dreads, but that's a story for another time!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget:

Jag heter:
Kom ihåg mig?

Min mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
hittarecept.se
myTaste.se RSS 2.0