Vietnamesiska vårrullar med jordnötssås

2018-07-12 07:44:59
 
Vietnamese spring rolls with peanut sauce
 
 
 
Förra veckan käkade jag och mina föräldrar vårrullar. Har haft ett sådant sug efter detta sedan jag åt det för första gången i mitt liv någon gång i början av juni. För er som inte vet: vårrullar är lite som svensk tacos. En kan ha vilka tillbehör en tycker gott och rullar sedan ihop rispappret (banh trang) och käkar upp. Jag orkar kanske fyra-fem vårrullar per middag. Här kommer receptet på vad vi käkade, men det är ju bara att googla runt efter mer inspiration med t ex tofu, grapefrukt, och goda såser. Själva använde vi detta recept som bas, men lade till och från ingredienser efter smak.
 
---
 
Last week, me and my parents ate spring rolls. Have had a cravings for it since I ate it for the first time in my life some time in the beginning of June. For those of you who don't know: spring rolls are like Swedish taco. One can add different ingredients by taste and then roll it all up with rice paper (banh trang) and eat it. I manage to eat four-five spring rolls per dinner. Here's the recipe with the ingredients we had, but it's just to google for more inspiration/alternatives with, for instance, tofu, grapefruit, and tasty sauces. We used this recipe as a base, but added or withdrew ingredients after our taste.
 
 
Till tre middagspersoner och en lunchlåda behövs:
○ Ett paket med rispapper
○ 150 g kokt majs (eller majs på burk)
○ En burk ananasringar
○ Ett paket glasnudlar
○ 4 morötter
○ 200 gram svamp
○ ½ gurka
○ ½ röd chili
○ 2 avokado
○ 12 salladsblad
○ 3 lime
○ 1 salladslök
○ 1 vitlöksklyfta
○ Jordnötssmör (en halv burk gick väl åt ungefär)
○ Sesamolja
○ Tamarisoja (att steka i)
○ En skål med varmt vatten till att blöta rispappren
 
Jordnötssås:
○ 1 deciliter jordnötssmör
○ 1 deciliter kokosmjölk
○ 1 lime, pressad
○ lite riven vitlök
○ salt
 
 
Stek grovt hackad svamp i lite olja och lägg sedan till en skvätt tamarisoja. Så, då var svampen klar. Skär morötter (skalade) och gurka i mindre stavar. Skiva avokadon. Skär ananasringarna i mindre bitar. Dela 2 lime i klyftor.
 
 
Koka glasnudlarna efter instruktioner på paketet. Häll av vattnet. Stek hackad salladslök tillsammans med hackad chili och finhackad (eller pressad) vitlök. Klipp itu glasnudlarna och tillsätt dem. (Jag använde hälften av nudlarna; ifall att det inte skulle bli gott hade vi "rena" glasnudlar som back-up. Men det blev gott.) Smaksätt med mycket sesamolja och ställ åt sidan.
 
 
Jordnötssåsen: Smält jordnötssmöret med kokosmjölken i en kastrull. (OBS koka ej, bara låt det värmas upp.) Pressa i en lime och eventuellt salt. Denna sås serverar du ljummen.
 
 
Så. Då var det bara att hälla upp allt i skålar och servera. Den svarta såsen är även en sojasås mamma gjorde med soja, ingefära, sesamolja, och honung. Glöm inte jordnötssmöret. Är typ den som gör att jag får cravings på den här rätten. Mmm.
 
 
Dags för rullandet. Blöt rispapper i skålen med vatten i kanske 5-10 sekunder. Du märker när det är klart. För över till din tallrik och lägg på olika tillbehör. Börja med salladsblad i botten och glöm inte sås! Var försöktig så att det inte blir för mycket - svårare att stänga dem och äta utan spill då.
 
 
Rulla ihop och vik in kanterna under tiden. Ät och njut.
 
 
Fick dessa fyra över som jag hade till lunch dagen efter när jag dessutom hade bråttom till jobbet. Värt. Och alla tillbehör tog slut förutom jordnötssmöret (men det hade jag på frukostgröten) och sojasåsen. Perf.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget:

Jag heter:
Kom ihåg mig?

Min mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
hittarecept.se
myTaste.se RSS 2.0