Den svenska middagen

2018-03-10 17:33:17
Min Dag
 
The Swedish dinner
 
 
 
En måndag sprang jag omkring i lägenheten för att hinna städa i lägenheten innan mina middagsgäster skulle komma. Tände ljus för extra mysstämning.
 
---
 
One Monday, I ran around in my apartment to clean it up before my dinner guests would arrive. Lighted candles to enhance the cosiness.
 
 
Så kom de! Annie, Sümeyya, och fyra indoneser. Vi gjorde repris på förra årets svenska middag vi hade med Ilma och Tonny, eftersom det blev så bra. Började göra iordning maten direkt. Alla var hungriga.
 
---
 
Then they arrived! Annie, Sümeyya, and four indonesians. A reprise of the Swedish dinner we held last year with Ilma and Tonny. Started to prepare the dinner immediately. Everyone was hungry.
 
 
Det var inte bara jag som dokumenterade.
 
---
 
I was not the only one to document.
 
 
Annie visade hur en gör hasselbackspotatis. Auliyah och Nurina lärde sig.
 
---
 
Annie showed how to make hasselback potatoes. Auliyah and Nurina learned.
 
 
Gjorde köttbullar också. Eller göttbullar som jag kallar dem, eftersom de är gjorda på sojafärs.
 
---
 
Also made meat balls. Or tasty balls as I call them, since they are made from soya mince.
 
 
Alla hjälptes åt. ♥
 
---
 
Everyone was helping out. ♥
 
 
Äntligen. Dags att käka. Göttbullar, hasselbackspotatis, lingonsylt, brunsås, och inlagd gurka. Och lingondricka. Salt, gräddigt, och gott. 
 
---
 
Finally. Time to eat. Tasty balls, hasselback potatoes, lingonberry jam, brown sauce, and pickled cucumber. And lingonberry juice. Salty, creamy, and tasty.
 
 
Sümeyya såg till att vi fick en gruppbild. Yey. Från vänster: Wita, Nurina, jag, Annie, Auliyah, och Sümeyya.
 
---
 
Sümeyya made sure we got a groupie. Yey. From left: Wita, Nurina, me, Annie, Auliyah, and Sümeyya.
 
 
Lyckas glömma bort att det här ändå är väldigt gott. Lagar ju aldrig det här om det inte är för att jag bjuder hem indoneser på middag, haha.
 
---
 
Manage to forget that this is so tasty, nontheless. Never cook this dish if I'm not about to inivite Indonesians for dinner, haha.
 
 
Vi käkade vegansk kladdkaka också men som inte blev så bra (god men konstig struktur). :(  Annars berättade vi om våra historier från Indonesien, fick höra vad de gjort hittills i Göteborg, och diskutera begreppet fika. Minst lika bra kväll som förra gången!
 
---
 
We ate vegan mudcakeas well, but it didn't turned out that good (tasty but weird texture). :( Otherwise, we told our stories from Indonesia, got to here what they had done so far in Gothenburg, and discussed terms such as fika. A very nice evening!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget:

Jag heter:
Kom ihåg mig?

Min mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
hittarecept.se
myTaste.se RSS 2.0