Min senaste helg ute på landet

2018-05-24 22:11:02
Min Dag
 
My latest week-end in the countryside
 
 
 
I lördags, efter att ha vaknat till från att ha stängt Gasquen efter ett bØf-kalas, åkte jag ut till landet. För att fira min yngsta kusins födelsedag. Det var soligt och varmt och blommigt, som ni ser.
 
---
 
Last Saturday, after waking up from closing the nightclub after a bØf-party, I went to the countryside. To celebrate the birthday of my youngest cousin. It was sunny and warm and flowery, as you can see.
 
 
Efter kalaset drack jag och mamma rosévin och käkade godis. Satt i soffan och pratade.
 
---
 
After the party, me and mum drank rose wine and ate sweets. Sat on the sofa, talking.
 
 
Elsa-Sara anslöt sig till oss och ville bli klappad.
 
---
 
Elsa-Sara joined and wanted to be patted.
 
 
Kan ju inte säga nej till hennes förfrågan / begäran.
 
---
 
Were not able to turn her enquiring / request down.
 
 
Lagom till läggdags visade himlen upp sig i sin pastelliga skrud.
 
---
 
By the time of bedtime, the sky was covered in pastels.
 
 
Hela söndagen tänkte jag ägna åt att skriva och skriva och skriva på min rapport. Den ska ju snart vara klar! Men tog små pauser ibland för att vandra omkring i trädgården.
 
---
 
I had planned to spend the entire Sunday writing and writing and writing on my report. It should soon be finished! But from time to time, I took small pauses to walk around in the garden.
 
 
Äppelträdet blommar som om det inte visste annat. Har nog aldrig sett så många äppelblommor på detta träd.
 
---
 
The aple tree is blossoming like never before. I think I've never ever seen so many flowers at this tree.
 
 
Paxar äppelpaj till hösten. Yes.
 
---
 
Will be a lot of apple pies these autumn. Yes.
 
 
Och den svårfotade azalean blommar för fullt.
 
---
 
The fully blossoming azalea is hard to catch in a photograph.
 
 
Min favoritblomma. Humle! Hela gärdsgården full. Fantastiskt.
 
---
 
My favorite flower. Humle flower! The entire stone fence is covered. Fantastic.
 
 
Svårt att fokusera rätt när det är så soligt, haha. Hade velat ha fokus på de små vita blommorna, men det får väl vara då.
 
---
 
Hard to get the right focus when it's so sunny, haha. Had wanted to focus on the white flowers. Oh, well.
 
 
Det är i vart fall mina bondbönor. Gjorde en försöksomgång förra året. Det gick bra (förutom angripning av löss - behöver fler nyckelpigor!) och är så himla goda, så odlar dem i år igen. Och majs, aubergine, brysselkål, och olika sorters ärtor.
 
---
 
However, it's my field beans. Did a trial last year. It turned out well (except for the attacks of lices - need more lady bugs!) and are so tasty, so am cultivating them this wear as well. And corn, eggplant, brussel sprouts, and different kinds of peas.
 
 
Spanade på korna ibland med katten Ester. Hon krävde dock min uppmärksamhet och förmåga att klappa henne, så tror inte hon brydde sig så mycket om korna egentligen.
 
---
 
Watched the cows sometimes together with the cat Ester. But she wanted my attention and ability to pat her, so don't think she cared that much for the cows anyway.
 
 
Gjorde mackor med olika gröna pålägg. Gurka och spenat från kylen. Gräslök från trädgårdslandet.
 
---
 
Made sandwiches with different, green toppings. Cucumber and spinach from the fridge. Chives from the garden.
 
 
Går det att se den lilla kalven? En av kossorna har fått en kalv, och vi väntar väl på att de andra två också ska föda.
 
---
 
Can you see the little calf? One of the cows has got a calf, and we are now waiting for the other two to give birth.
 
 
Inte så långt ifrån min skrivarplats låg Ester på sin favoritsten, på sin favoritplats. I skuggan. Tror jag det när det är så varmt.
 
---
 
Not too far away from my writing place, Ester laid on her favorite stone at her favorite place. In the shadow. Can believe it when it's so hot.
 
 
Käkade grillat till middag. Jag slängde ihop en potatissallad med gräslök, dill, och persilja. Vår grillmästarinna Emelie grillade resten. Jag fick quornbitar. Mikket gott, yao.
 
---
 
Ate barbequed food for dinner. I made a potato salad with chives, dill, and parsley. Our grill masteress Emelie barbequed the other stuff. I had pieces of quorn. Very tasty, yao.
 
 
Efter att ha käkat rabarberpaj åkte jag tillbaka till stan. Med alla dessa rabarber. Har bjudit mina grannar på rabarberpaj, men har fortfarande jättemycket kvar. Vet inte riktigt vad jag ska göra av allt men det känns som ett lyxproblem som jag gärna löser på något sätt.
 
---
 
After eating rhuburb pie, I went back to the city. With all of these rhuburbs. Have offered my neighbours rhuburb pie, but still have a lot left. Not really sure what to do with all of them but it feels like a luxury problem that I'm totally willing to solve somehow.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget:

Jag heter:
Kom ihåg mig?

Min mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
hittarecept.se
myTaste.se RSS 2.0