Potatis och rotselleri med svampsås

2018-11-28 19:00:00
Mat och recept
 
Potatoes and celeriacs with mushroom sauce
 
 
 
Hade en bit rotselleri över från ett annat recept och fick googla runt efter inspiration om vad jag kunde göra. Hittaade det här receptet som jag utgick ifrån. Bytte ut hasselnötter mot solroskärnor, och lade babyspenat i såsen. Och voilà, middagen var klar. Blev en god vardagsrätt, så vill dela med mig. Varsågoda!
 
---
 
Had some celeriac leftovers and googled around to figure out what to do with it. Got inspiration from this recipe that I found. Changed the hazelnuts to sunflower seeds, and I had baby spinach in the sauce. And voilà, the dinner was ready. Turned out to be a nice weekday dish, so wanted to share it with you.
 
 
Till ungefär en middag och två lunchlådor behövs:
○ 6-7 potatisar
○ 1 bit rotselleri (kanske 200 g?)
○ Olja, salt, peppar
○ 1 burk vita bönor (à 400 g)
○ 1 deciliter solroskärnor
 
○ 250 g svamp
○ Smör att steka i
○ 2,5 deciliter matlagningsgrädde
○ 1 matsked japansk soja
○ 1 tesked timjan
○ 40 gram färsk babyspenat
○ Persilja att strö över
 
 
Sätt ugnen på 225°C. Börja sedan med att skära potatisen i bitar. Skala och skär också rotsellerin i bitar. Lägg ut på en plåt och blanda med lite olja, och smaksätt med peppar & salt. Sätt in i ugnen på 15 minuter.
 
 
Häll av bönorna och skölj dem i kallt vatten. Häll sedan ut bönorna och solroskärnorna på plåten (efter de där 15 minuterna) och låt vara i ugnen i ytterliggare 10 minuter. Potatisen ska ha blivit mjuk.
 
 
Skär svampen i bitar och stek i smör i en bra liten kastrull. Rör i grädde, soja, och timjan. Låt koka upp och sjuda i några minuter. Tillsätt då babyspenaten, och smaka av med salt och peppar.
 
 
Nämen! Då vare klart. Servera med lite hackad persilja och ät upp. Nomnomnom.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget:

Jag heter:
Kom ihåg mig?

Min mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
hittarecept.se
myTaste.se RSS 2.0