Rotfrukter och födelsedagskalas

2018-10-11 18:37:07
Kalas och festligheter
 
Root vegetables and a birthday party
 
 
 
Sista söndagen i september åkte jag ut till landet. Trädet i kohagen är min bästa indikator på om hösten är på väg eller inte. Var ju rätt tydligt vid det här laget.
 
---
 
I went to the countryside the last Sunday of September. The tree in the pen is my best indicator if the autumn is arriving or not. It was quite clear by now.
 
 
Fick med mig pappa ut i grönsakslandet. Jag stod på gräsmattan medan pappa slängde morötter, jordärstkockor, och polkabetor till mig. Har hela kylen full nu. Och den där gröna auberginen. Har inte käkat upp den än - vet inte om den ens är ätbar. Ville bara hinna plocka den innan något annat djur tog den.
 
---
 
Followed my dad to the vegetable patch. I stood on the grass while dad throwed carrots, Jerusalem artichokes, and chioggia beets to me. My fridge is full now. And about that green eggplant. Have not ate it yet - don't even know if it's eatible. I only wanted to pick it before some other animal did.
 
 
Annars hann jag hänga en liten stund med Elsa-Sara som tog igen sig på soffan.
 
---
 
I had time to spend some time with Elsa-Sara who was relaxing in the sofa.
 
 
Jag var ombytt och klar och väntade på att resten av familjen skulle bli det så vi kunde gå över till festlokalen.
 
---
 
I had already changed clothes and waited for the rest of my family to be ready so we could join a party next door.
 
 
Min farbror fyllde nämligen jämt och hade egentligen inte tänkt att ha kalas men så kom han fram till att kalas ju ändå är trevligt så han bjöd in lite släkt och vänner. Lagade pajer (jag fick med svamp i. Kantareller ♥) och bjöd.
 
---
 
It was my oncle's birthday and he hadn't really thought of throwing a party but then he thought that parties are always nice so he invited some relatives and friends. And made pies (I had one with mushrooms. Chantarelles. ♥).
 
 
Några höll tal. Och så ropade vi: Hurra!
 
---
 
Some made speaks. And then we cheered: Hurray!
 
 
Sedan åkte jag (och mina överkäkständer) tillbaka till stan. Där jag fortfarande sitter och klurar på vad jag ska laga av alla rotfrukter som tar upp kanske halva kylskåpet.
 
---
 
Then I (and my teeth) went back to the city. Where I'm still trying to find out what to do with all the root vegetables that are filling my fridge.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget:

Jag heter:
Kom ihåg mig?

Min mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
hittarecept.se
myTaste.se RSS 2.0