Förtidsröstning, skörd, och solnedgång på landet

2018-09-07 09:11:02
Min Dag
 
Voting in advance, harvest, and sunset in the countryside
 
 
 
Jag har förtidsröstat. Det gjorde jag i lördags på Stadsbiblioteket. Plikten genomförd. Efteråt mötte jag upp Annie. Vi gick till Konstmuseet. Behövde betala för inträde för första gången i mitt liv. :( Ville väl egentligen se Chiharu Shiotas utställning, men det ville de ha 100 kr för och jag var så ställd över att behöva betala att vi såg den permanenta utställningen istället medan vi diskuterade valet, feminism, och vardag. Vi gick och fikade, promenerade omkring runt Kronhusbodarna och satte oss sedan på Gustav Adolfs torg där vi såg nyvigda brudpar komma ut från Rådhuset.
 
---
 
I have voted in advance. I did that on Saturday at the library. Done my duty. Afterwards, I met Annie. We entered the Art Museum. Had to pay for intrance for the first time in my life. :( Actually, I wanted to see the Chiharu Shiota exhibition, but would have paid 100 SEK for it so we saw the permanent exhibiton while we discussed the election, feminism, and ever-day-life. We went to take a coffee and walked around Kronhusbodarna and sat down at Gustav Adolf square where we saw  just mariried bridal couple leaving the City Hall.
 
 
På kvällen åkte jag ut på landet.
 
---
 
I went to the countryside by the evening.
 
 
Fick med mig pappa ut till grönsakslandet. Fick med mig mig jättemycket morötter, rödbetor, och bondbönor hem. Och en majs som jag käkade upp direkt.
 
---
 
Went to the vegetable field with dad. Got a lot of carrots, beet roots, and faba beans to bring home. And a corn which ate immediately.
 
 
Tittade till min aubergine också. Det finns en som börjar växa till sig. Nästa år ska jag nog börja odla dem tidigare.
 
---
 
Checked upon my eggplant as well. There is one starting to grow. Next year, I will start to cultivate them earlier.
 
 
Solnedgångarna på landet. Alltid så mycket maffigare.
 
---
 
Sunsets in the countryside. Always more spectacular.
 
 
Hittade Ester som verkade ha hittat en ny favoritplats. På gärdsgården där hon kunde fånga de sista solstrålarna.
 
---
 
Found Ester who seemed to have found a new favorite spot. On the stones where she could catch the last sun rays.
 
 
Jag gick och smakade på de gula plommonen. De var mindre sura nu. Borde kanske ha gjort marmelad på dem nu och inte i början av augusti.
 
---
 
I tasted the yellow plums. They were less sour now. Maybe should have made plum marmelade now, and not in the beginning of August.
 
 
Smakade på äpplena också. Försökte plocka på mig några få som inte var helt maskätna. Alla äpplen är tyvärr fyllda med svarta hål.
 
---
 
Also tasted the apples. Tried to pick a few which didn't contain any worms. All of the apples are filled with black holes, unfortunately.
 
 
Hängmattan är inplockad för vintern. Inte lika varmt och skönt på kvällarna längre.
 
---
 
The hammock is stored for the winter. Not as warm during the evenings any more.
 
 
Gick in. Klappade katter. Käkade middag och pappa visade frågorna han gjort till tipspromenaden de ska ha under Kräftskivan. Pratade om livet med mamma och gick sedan och lade mig för att kunna vara på jobbet klockan sju på söndagen.
 
---
 
Went inside. Patted cats. Ate dinner and dad showed the questions he have made for the quiz they will have at the crayfish party. Talked about life with mum and then went to bed so I could be at work seven o'clock on Sunday.
 
 
Några få av mina grannar delar med sig av sin äppelskörd. ÄLSKAR det. Blir så himla glad. Äter äpplen varje dag nu. Blir dock ledsen över alla äppelträd som står helt sprängfyllda av äpplen men som ingen verkar ta hand om. :(
 
---
 
A few of my neighbours are sharing the apple harvest. LOVE it. Makes me glad. I'm eating apples every day now. Though, sad for all the apple trees that are filled with apples but that no one seems to take care of. :(
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget:

Jag heter:
Kom ihåg mig?

Min mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
hittarecept.se
myTaste.se RSS 2.0