De 12 bästa böckerna jag läst hittills i år

2019-04-26 08:47:00
Böcker
 
The 12 best books I've read this year so far
 
 
 
Hittills i år har jag läst 19 böcker, håller på att avsluta den tjugonde. Mitt mål är att läsa 30 böcker, och jag verkar vara på god väg att uppfylla detta. I tisdags var det världsbokdagen. Jag hade tänkt göra detta inlägg då eller dagarna efter men lägenhetsvisningar och Civ V kom i vägen ... Hoppsan. Så här kommer ett försenat bokinlägg om de tolv böcker jag tyckt bäst om hittills i år.
 
---
 
So far this year, I've read 19 books, and am about to finish the twenth. My goal this year is to read 30 books and it feels achievable. Last Tuesday, it was World book day. I had planned to create this post until then, but spent the time checking out apartments and playing Civ V instead ... Oops. So this is a late post about the twelve books I liked the best this year so far.
 
 
12. Under det rosa täcket - Nina Björk. Första boken jag läste i år och mitt detaljminne är uselt. Letade upp att jag tyckte att det märks att den är skriven för 20 år sedan med tanke på ord som används. Har hundörat flera sidor jag fann intressanta på olika sätt, därav fick den ändå fyra stjärnor av fem.
 
 
11. Mitt namn är Lucy Barton - Elizabeth Strout. Elizabeth Strouts "grej" är att skriva om småstäders invånare och deras livshistorier. I Mitt namn är Lucy Barton blir en ung kvinna inlagd på sjukhus under en längre tid och får besök av sin mamma. Sida efter sida berättas historien om Lucys uppväxt i en dysfunktionell familj i en småstad i Illinois.
 
 
10. Valsångaren - Zakes Mda. En poetisk historia om en man kallad Valsångaren och hans förhållande till byns fyllo Saluni och valen Sharisha. Saluni och Sharisha får slåss om Valsångarens uppmärksamhet och kärlek, och svartsjukan låter inte dröja på sig.
 
 
9. Riv alla tempel - Henrik Bromander. Trodde aldrig jag skulle tycka att en bok om body building skulle vara intressant, men Henrik Bromander lyckas. Huvudpersonen Johans uppväxt kantas av mobbing på grund av att han är tjock. Men i tonåren upptäcker han att gymma är något han kommer att brinna för. Så mycket att han börjar ta anabola och jakten på den perfekt stora kroppen. 
 
 
8. Swing time - Zadie Smith. Zadie Smiths femte roman som behandlar ämnen som kön, ras och klass. Två bästa vänner som växer upp i en fattig del av London ägnar en stor del åt att studera och utöva dans. Dock har bara en av de riktig talang, och den andra (berättarjaget) får mest bara följa med som en svans. Historien utspelar sig även när flickorna växt upp och ifrån varandra, och allteftersom berättelsen tar sig framåt framkommer det hur berättar-jaget alltid har stått i skuggan av andra. 
 
 
7. Olive Kitteridge - Elizabeth Strout. Ännu en bok om ett liv i en amerikansk småstad. Olive Kitteridge är en barsk pensionerad matematiklärare. Hon förekommer i alla tretton kapitel av boken, även om de är löst sammanhängande och gestaltar andra personer i stadens liv. Otroheter, rykten, förebilder, och svek. Mycket som ryms i denna bok. Är även gjord till tv-serie och finns att se på HBO. Jag har inte kollat in den än men den står på min att-se-lista.
 
 
6. Bonjour Tristesse - Françoise Sagan. Unga Cécile lever med sin pappa sedan hennes mor gått bort. Hennes pappa fördriver tiden med olika damer, vilket inte berör Cécile något nämnvärt. Förrän han ingår ett förhållande med den döda mammans väninna och Cécile tar till manupulativa knep för att sätta igång en otrohetsaffär för att döva sin svartsjuka. Eller är det måhända hennes tristess som behöver dövas?
 
 
5. Döden i Venedig; Tonio Kröger - Thomas Mann. Döden i Venedig handlar om en manlig kompositör som på sin långa semestervistelse i Venedig förälskar sig i en ung polsk (?) pojke vid namn Tadzio. Han betraktar och dyrkar pojken på håll och gör inga närmanden utom i sina egna tankar. Har läst andras recensioner av boken och de flesta verkar tolka det som en förskönad bild av pedofili. Jag, å andra sidan, tolkade det som att pojken minst var över tjugo år, och att det istället handlade om homoerotik som jag tyckte var vågat för att vara från början av 1900-talet.
 
 
4. Mjölk och honung - Rupi Kaur. En samling av Instagramfenomenet Rupi Kaurs poesi- och prosatexter. Hon har även själv illustrerat bilder till. Boken är uppdelad i fyra kapitel och tar en på en resa genom kärlek, kärlekssorg, och att resa sig efteråt. Vissa rynkar på näsan åt att denna kallas för diktsamling. Jag som inte är så bevandrad i dikternas värld hade lätt att ta mig till det, hundörade flera sidor och kände saker. Det räcker för mig.
 
 
3. Den vita tigern - Aravind Adiga. Vi får följa Balram Halwai, en tjänare, filosof, entreprenör och mördare. Under sju nätter skriver Balram brev till den kinesiska premiärministern Jiabao om sin livs historia och försöker ge en förklaring till varför han blev en mördare. Det är Indiens landsbygd, klass, kast, och en jakt på att ta sig till det så kallade ljuset. Berättelsen är skrivit på ett humoristiskt och skoningslöst sätt.
 
 
2. Tionde december - George Saunders. Ett gäng noveller som drabbar en. Geroge Saunders verkar vara expert på att skriva med få ord vilket verkligen är en konst. Minns fortfarande den mycket mycket korta berättelsen om en påle i en trädgård, tror den tog upp högst en sida. Läs läs läs.
 
 
1. Hjortronlandet - Sara Lidman. Min första Sara Lidman-bok. Språket är rikt, men tar några sidor att komma in i. Men när en väl kommit över tröskeln är det en fantastisk läsupplevelse. Berättelsen utspelar sig i en liten fattig västerbottnisk by. De olika familjerna i byn försöker på sina egna sätt leva och överleva. Vi får mestadels följa den lilla flickan Claudette (kallad Klaodätte eller Kladdan av byborna) som har läshuvud och längtar bort från byn. Många olika livsöden, framträdande kvinnokaraktärer, jakt på gemenskap och kärlek, och att passa in.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget:

Jag heter:
Kom ihåg mig?

Min mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
hittarecept.se
myTaste.se RSS 2.0