Helgen med filmer och hos Familjen

2019-04-02 08:24:53
Filmer Kalas och festligheter
 
The weekend with films and at Familjen
 
 
 
Mina auberingeplantor växer och växer! Såhär långa var de en lördag i mitten av mars. Borde plantera om dem till varsina krukor. Snart.
 
---
 
My eggplant plants are growing! They were this long at a Saturday in the middle of March. Should replant them into a pot of their own. Soon.
 
 
Efter att ha tittat till mina växter och käkat frukost såg jag på E.T. Kom på att jag nog aldrig sett denna klassiska film och lånade den därför från bibblan.
 
---
 
After checking upon my plants and having breakfast, I watched E.T. It stroke me that I might never actually have watched this classic film, and therefore borrowed it from the library.
 
 
Brukar inte gråta till film men grät när E.T. hamnade hos ett slags läkarteam och meddelades död. Bra jobbat av Spielberg att få en att känna så mycket för denna lilla varelse.
 
---
 
Usually, I don't cry to films but I did when E.T. ended up at a team of doctors and was announced dead. Good job by Speilberg to get me to feel so much for this little creature.
 
 
Efter såg jag Hysteria och käkade en lätt lunch. En film baserad på en sann historia om vibratorns uppkomst i vetenskapens tjänst.
 
---
 
Afterwards, I watced Hysteria and had a light lunch. A film based on true events about the invention of the vibrator in the name of science.
 
 
En lättsmält film som bara flyter på. Men tar aldrig riktigt tag i en.
 
---
 
The film is quite light and the story mostly moves on. But I was never really touched.
 
 
Tjenare från lördagens soffhäng.
 
---
 
Hello from the sofa.
 
 
Fick denna härliga snap från min mor. Fick mig att börja längta efter katt.
 
---
 
Got this sweet snap from my mum. Made me longing for a cat.
 
 
Mot eftermiddagen! Bytte om från myskläder till "fredagsbrallorna". Det var soligt och härligt ute. Jag kände att det var dags att ha premiär för converse. Men när solen sedan gick ner längtade jag efter mina varmare skor.
 
---
 
By the afternoon! Changed from sweat clothes to my "Friday pants". It was sunny and nice. I felt it was time to wear converse for the first time this year. But when the sun set, I longed for my warmer shoes.
 
 
Jag mötte upp mamma vid centralstationen och vi tog en promenad till och i Trädgårdsföreningen. Sedan fortsatte vi promenaden till Avenyn.
 
---
 
I met my mother at the central station and we took a walk to and in Trädgårdsföreningen. Then, we continued walking to Kungsportsavenyn.
 
 
Gick in på Familjen. Där hade jag bokat bord. Min födelsedagspresent till mamma. Vi delade på en flaska vin och åt så god mat. Det fanns så mycket glutenfritt! Blev så glad.
 
---
 
Went to Familjen. Where I had booked at table. My birthday gift to mum. We shared a bottle of wine and ate tasty food. They had so much gluten free stuff! Made me happy.
 
 
Blev proppmätta och fick vänta med desserten. Så länge diskuterade vi de andra gästerna (en gäst var så lik min pappa), planer för påsken, och livet i allmänhet. Till slut sa vi till att nu vill vi ha det söta. Var så gott och precis lagom.
 
---
 
Got stuffed and had to wait with the dessert. Until then we discussed the other guests (on looked like my father), Easter plans, and life in general. Finally, we said that now we're ready for the sweets. It was so good and precisely enough.
 
 
Följde mamma tillbaka till centralstationen, och åkte sedan hem till Felicia för att fira hennes och Willes födelsedagar. Där diskuterades det den stundande fotbollssäsongen, litteratur, och att vara eller inte vara lik sina föräldrar.
 
---
 
Walked mum back to the central station, and then went to Felicia's place to her and Wille's birthday party. There, we discussed the upcoming football season, literature, and to be or to not be alike one's parents.
 
 
SÖNDAG. Säger ju att jag är i en titta-på-film-period just nu. Såg på Logan lucky som en kan dra paralleller till Ocean's-filmerna. Vilket de själva skämtar om i filmen. Den når inte upp till Ocean's nivå, men den var lagom en söndagsmorgon som denna.
 
---
 
SUNDAY. Have told you I'm in a watch-film-period right now. Watched Logan lucky which are like the Ocean's films. Which themselves are making jokes about. It doens't reach the level of the Ocean's, but it was nice for a Sunday morning like this.
 
 
Film nr två. Fantasia från 1941. Mycket psykadeliskt i början, lite som någon som hallicunerar. Sedan mer berättelser till tonerna av olika kända verk inom klassisk musik. Föregångare till musikvideon har jag läst någonstans. Jag somnade dock någon gång mot slutet.
 
---
 
Film no. two. Fantasia from 1941. A lot psychadelic in the start, like someone that's hallucinating. Later, more stories to the tunes of famous works of classical music. Read somewhere that this was the precursor for music videos. Though, I felt asleep somewhere in the end.
 
 
Det var allt från den tolfte helgen detta år.
 
---
 
That was all from the twelth weekend this year.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget:

Jag heter:
Kom ihåg mig?

Min mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
hittarecept.se
myTaste.se RSS 2.0