Kålpudding, Bonjour tristesse och rosa träd

2019-04-23 19:47:00
Böcker Min Dag Spel
 
Cabbage pudding, Bonjour tristesse, and pink trees. 
 
 
 
Välkommen till min vecka 15! Här är åtta bilder från då. Börjar starkt med boken jag läste just då och en ny maträtt. Två noveller av Thomas Mann. Upptäckte när jag började läsa Tonio Kröger att detta känner jag ju igen, och jojomän. Den hade jag redan läst. Förra sommaren till och med. Nåja, läste om den för det är ju ändå en novell och det går rätt så fort. Angående Döden i Vendig tycker jag det var modigt av honom att i början på 1900-talet skriva om en man som blir kär i en annan man, även om det bara är på håll.
 
---
 
Welcome to my week 15! Here are eight photos from then. Start off with the book I read and a new dish. Two short stories by Thomas Mann. Discovered when I started reading Tonio Kröger that I recognised it, and yes. I had already read it. Last summer even. Oh well, finished it again because it was a short story. Regarding Death in Venice, I think it was brave of him to write about a man's love for another man in the beginning of the 20th century.
 
 
Angående maten: en tomatsås med svarta bönor, pasta, och mozzarella. Himla gött.
 
---
 
Regarding the dish: a tomato sauce with black beans, pasta, and mozzarella. Very good.
 
 
Från en solig promenad i Safjället. Kyligt i skuggan men svettigt i solen. Som det brukar på våren.
 
---
 
From a sunny walk in Safjället. Chilly in the shadows but sweaty in the sun. As usually in the spring.
 
 
Lagade även kålpudding för första gången i livet. Det är ju så orimligt gott. Speciellt med lingon och inlagd gurka till. Oj oj oj. Är glad att jag hade energi denna vecka till att laga annat än pasta med bara mozzarella.
 
---
 
Also cooked cabbage pudding for the first time in life. It's so ridiculously good. Especially with lingonberries and cucumber pickles. Wow wow. Am so glad that I had energy enough this week to cook other things than pasta with only mozzarella.
 
 
Läste Bonjour Tristesse på vägen till jobbet. Hade jag haft en bokklubb hade jag valt den som läsobjekt. Finns en del att dissekera och diskutera här!
 
---
 
Read Bonjout Tristesse on my way to work. If I would have a book club I would have chosen this book. There are things to dissect and discuss here!
 
 
Jag valde att lägga tid på att rita en delfin på tavlan. Eleverna i fjärdeklassen gav mig beröm, men de skulle bara veta att jag dels ritat av en bild från google och dels suddat och ändrat flera gånger. Brukar även få beröm för min handstil när jag börjar skriva på tavlan. Men när de märker hur snett och oregelbundet jag skriver tar en del tillbaka berömmet. Haha, jaja.
 
---
 
I chosed to spend time drawing a dolphin on the board. The fourth grade pupils gave me credit, but they should only know that I had copied an image found on google, and erased and changed several times. Usually, I also get credit for my handwriting. But when they notice how crooky and unregular I wriite, they often take the credit back. Haha, oh well.
 
 
Köpte spelet Frost punk. Var väldigt taggad på att få börja spela. Jag orkade spela en liten stund, men sedan gav jag upp eftersom min dators processor inte verkade orka med det och hackade en del. Får vänta tills jag har köpt en ny dator. Vilket jag tänkt göra någon gång snart, och sagt i kanske ett år nu?
 
---
 
Bought the game Frost punk. I was very stoked to get started. I managed to play for a little while, but then I gave up since it seemed like my computer's CPU couldn't handle it to the fullest. Will have to wait until I buy a new computer. Which I will do soon anyhow, and said for like a year now?
 
 
Upptäckte rosa träd nära Kungsparken på en av mina längre stadspromenader. Fint vare.
 
---
 
Discovered pink trees near Kungsparken on one of my longer city walks. It was nice.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget:

Jag heter:
Kom ihåg mig?

Min mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
hittarecept.se
myTaste.se RSS 2.0