Altona, Hamburg

2019-08-27 08:59:00
Jobb Resor
 
Altona, Hamburg
 
 
 
Sex dagar innan vi skulle åka upp för att vandra Kungsleden, åkte jag och Pigge hem till Anna och Anton för att lära oss sätta upp tältet som vi skulle få låna. Några barn kom fram och frågade om vi tänkt sova där i natt. Utöver tältet fick vi med oss en massa bra saker. Som vattendunk, vandringsstavar och myggnät. Sådant som jag inte alls hade funderat på, men som en rutinerad vandrare som Anna tyckte vi skulle ha med oss. Tack snälla!
 
---
 
Six days before we were about to hike in the north, Pigge and I went to Anna and Anton to be taught how to put up the tent that Anna would lend us. Some children came up to us and asked if we would sleep there tonight. Besides the tent, we also lend other nice things. Like a water can, hiking poles, and mosquito net. Such things that I had not thought about at all, but things that a experienced hiker as Anna said we should bring. Thanks a lot!
 
 
Dagen efter käkade jag tårta som blivit över från min brors fest till frukost. Stabilt inför en lång resdag.
 
---
 
The day after, I had cake that was left over from my brother's party for breakfast. Solid before a long day of travel.
 
 
Hej hej från min stökiga hall. Gjorde mig redo.
 
---
 
Hello from my messy hallway. Got ready.
 
 
Åkte till Köpenhamn, vidare ner till Rödby och tog sedan färjan över till Puttgarden. Ville testa att ta mig fram med tåg genom Europa istället för att flyga. Tycker att det gick smidigt ändå. Behövde bara byta tåg när jag kom in i ett nytt land.
 
---
 
Went to Copenhagen, on to Rødby, and then took the ferry over to Puttgarden. Wanted to try to take the train through Europe instead of flying. Think it went on quite smooth. Only needed to change train when I entered a new country.
 
 
Stod och njöt av havet. Blev lugn. Havet har ju den inverkan på mig. Trots att det blåste.
 
---
 
Enjoyed the sea. Got calm. The sea has that effect on me. Even if the wind was blowing.
 
 
Till sist: framme i Hamburg!
 
---
 
Finally: arrived in Hamburg!
 
 
Tog mig till hotellet och fick bokat den dyraste frukosten jag hittills hört talas om (€19!?). Tog mig sedan ut i staden för att hitta mat. Det var sent och jag var hungrig och trött. Upptäckte att jag bodde på Reeperbahn, Hamburgs red light district. Där vandrade jag omkring och blev mer och mer upprörd och rädd för att bli våldtagen eller rånad. Hittade till slut en hamburgekedjerestaurang och åt sallad och pommes och halvsprang sedan tillbaka till hotellet.
 
---
 
Got to the hotel and booked the most expensive breakfast I've bought so far (€19!?). Then, I went out to find food. It was late and I was hungry and tired. Discovered that I lived on Reeperbahn, Hamburg's red light district. There, I walked around and got more and more upset and afraid of getting raped or robbed. Finally, I found a well known burger restaurant where I had salad and fries for dinner and then almost run back to the hotel.
 
 
Ny dag! Nya tag! Gatan var inte lika läskig på dagen, men jag lät bli att gå där mer. Mest för att den gjorde mig så himla arg.
 
---
 
New day! New opportunities! The street was not as scary in the day, but I refused to walk there more. Mostly because it made me so angry.
 
 
Varför var jag i Hamburg med jobbväskan då? Jo, skulle på träning för att lära mig om PCR-kit för tropiska virus och influensavirus. Åkte till fel byggnad först, men en anställd var snäll och tog en promenad med mig bort till rätt byggnad på en annan gata.
 
---
 
So why were I in Hamburg with my job bag? Well, I was on training to learn about PCR-kits for tropical and inlfluenza viruses. First, I went to the wrong building, but a kind employee walked me over to the right building in antoher street.
 
 
Efter lunchen tog vi en promenad ner till fisktmarknaden. En av tyskarna hade bott i Göteborg, så det pratade vi en hel del om. Han frågade mig om hur bra mina fika-skills är, och jag svarade att de sitter i ryggmärgen.
 
---
 
After lunch, we took a walk to the fish market. One of the Germans had lived in Gothenburg, so we talked a lot about that. He asked me how good my fika-skills is, and I told him that they are in my bones.
 
 
Precis vid fiskmarknaden (som är verksam på helgen, förresten) ligger floden Elbe. Där strosade vi omkring och jag fick tips om att en fin strand låg bara en liten bit bort och att jag borde försöka ta mig dit senare. Fint med tips! Men nu måste jag jobba, så mer om Hamburg en annan gång!
 
---
 
The river Elbe is just by the fish market (which is active in the weekends). There, we walked around and I got a tip that there was a nice beach a short distance away and that I should go there later. Nice with a tip! But now I have to work, so more about Hamburg another time!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget:

Jag heter:
Kom ihåg mig?

Min mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
hittarecept.se
myTaste.se RSS 2.0