Massage, biblioteket, och en svamplasagne (eller största bokinlägget)

2019-12-15 16:48:00
Böcker Min Dag
 
Massage, the library, and a mushroom lasagna (or the biggest book post)
 
 
 
Efter min tur till Oslo och Umeå tröstade jag mig själv med att få massage. Har gått en gång i månaden nu under hösten. Massörerna har fått kämpa. Har lätt VM-medalj i att spänna mig, speciellt i axalarna. Har träningsvärk i dagar efter behandlingen.
 
---
 
After my trip to Oslo and Umeå, I comforted myself with massage. Have went to a masseur once a month during this autumn. The masseurs have struggled. I have easily an medallion in tighten my shoulders. Have sore muscles in days after the treatment.
 
 
Hängde också mycket på bibblan i oktober. Reserverade böcker eller letade reda på dem i hyllorna med hjälp av min vill-läsa-lista. Har en stor hög på mitt nattduksbord nu. Som inte minskar för jag får då och då sms om att min reserverade bok finns att hämta ut ...
 
---
 
Also spent time at the library in October. Booked books or searched for them in the shelves with the help of my want-to-read-list. Have a huge pile on my bedside table now. Which doesn't decrease since I occassionally get a text that I have another booked book to pick up ...
 
 
Började läsa Nya Norrland som jag varit taggad på. Vet inte vad det var, men den levde inte upp till mina förväntningar. :( Så jag lät den vara kvar på bibblan.
 
---
 
Started to read Nya Norrlad, which I have pumped for. Don't know why or how, but it didn't live up to my expectations. :( So I let it remain at the library.
 
 
Jag läste ut Vem dödade min far under en förmiddag. En kort bok av Éduoard Louis där han anklagar olika delar av det franska samhället för att förstöra sin fars, och andra människors, liv.
 
---
 
I finished Who killed my father during one morning. A short book where Éduoard Louis acuse different parts of the French society to destroy his father's, and other people's, lives.
 
 
Ett citat från hans mamma. Jag gav boken 4 av 5 i betyg.
 
---
 
A quotation from his mother. I gave the book 4 out of 5.
 
 
Fler böcker (och en film) som jag nu läst ut och gav alla riktigt höga betyg! Så härligt att få läsa så många böcker i rad som en klickar med. God's own country påminner mycket om Brockback Mountain, fast utspelar sig i Storbritanien. Den var sevärd.
 
---
 
More books (and a film) that I now have finished and gave them all high grades! So nice to read several books that one like in a row. God's own country reminds me of Brockback Mountain, but it's situated in Great Britain. It was worth watching.
 
 
Jag råkade vara på bibblan (för att jobba; ingen annan var på kontoret den dagen) när nobelpriset i litteratur annonserades. Så jag hängde med andra biblioteks-besökare, åt chips, och drack cider medan vi väntade på att få höra vilka två det skulle bli. Jag blev även intervjuad av Mölndalsposten. Så nu står det i pränt om min okunskap om pristagarna.
 
---
 
I happened to be at the library (for working; nobody else was at the office that day) when the Nobel Prize for Literature was announced. So I was with other library visitors, ate chips, and drank cider while we waited for hearing the announcement. I also got interviewed by Mölndalsposten. So now my ignorance for the laureates is stated.
 
 
Satte mig och läste Konturer en stund. Är väldigt trevligt i vårt bibliotek. Här får ni se:
 
---
 
Took an armchair and read Outline. It is very nice in our library. I can show you:
 
 
Luftigt och fräsht.
 
---
 
Airy and fresh.
 
 
Med flera gulliga ställen att sitta och hänga på. Ibland sitter folk och spelar sällskapspel. Ibland sitter ungdomar och pluggar. Som ett andra vardagsrum. Perfekt.
 
---
 
With several nice places to hang out at. Sometimes, people play games. Sometimes, they study. It is like a second living room. It's perfect.
 
 
Lånade fler böcker en annan dag. Hade lite svårt för Hjorths skrivsätt som jag fattar är speciellt, men det bara passade mig inte. Med upprepningar t ex. Gav den 4 av 5 ändå. Dunkel Skog var väldigt oförutsättbar. Hade inte räknat ut var vi skulle hamna medan Krauss språk bar historien framåt. Den fick också 4 av 5.
 
---
 
Borrowed more books another day. Had a hard time with Hjorth's way of writing, which I get is special but it just didn't suit me. E.g. with all repetitions. Gave it 4 out of 5 anyhow. Forest Dark was very unpredictable. Had no clue where it would end up while Krauss' language carried the story forward. I gave it 4 out of 5 as well.
 
 
En kväll bjöd jag över Annie på middag. Tog kort på henne men det verkade visst inte fastna. :( Nåväl, vi käkade min bästa lasagne med svamp, mozzarella och zucchini. Så himla god.
 
---
 
I invited Annie over for dinner one evening. Took a photo of her, but it didn't seem to be catched. :( Oh well, we ate my best lasagna with mushrooms, mozzarella, and squash. So very good.
 
 
Vi snackade ikapp om våra respektive liv. Väldigt trevligt att få lufta tankar och problem och idéer.
 
---
 
We catched up. Very nice to clear thoughts and problems and ideas.
 
 
Fick en födelsedagspresent i efterskott också. ♥ Tack fina. Den rödaste rosen slår ut, precis som jag hade önskat mig.
 
---
 
Got a birthday gift as well. ♥ Thanks. Den rödaste rosen slår ut, just what I had wished for.
 
 
Näst sista boken för denna gång! Nuckan av Malin Lindroth.
 
---
 
Next-to-last book for this time! Nuckan by Malin Lindroth. (Nucka = spinster.)
 
 
Hon slår ett slag för att skingra skammen om att vara nucka.
 
---
 
She stands up for the spinster to take away the shame.
 
 
Efter att ha levt ensam i nästan 30 år och är barnlös, lägger hon fram detta befrielseprojekt och ifrågasätter de normer som ofta är koppalde till ordet nucka. Det var en intressant läsning på 117 sidor. Gav den 5 av 5
 
---
 
After have lived alone for almost 30 years and with no kids, she is giving this project of liberation and challenges the norms that often is connected to the word spinster. It was an interesting read for 117 pages. Gave it 5 out of 5.
 
 
Läste ut Dirty weekend - En jävla helg. Visste inte vad jag hade att vänta mig när jag började läsa. Men det blev en hämndaktion mot män som ansett sig ha rätt till att behandla kvinnor som de vill.
 
---
 
Finished Dirty weekend. Had no idea what I was up for when I started. It became an act of revenge against men that have claimed the right to treat women as they wish.
 
 
Huvudkaraktären Bella börjar tröttna på en man som ringer henne emellanåt och säger hotfulla och snuskiga saker till henne. Hon besöker honom och till slut och hämnas, och det blir startskottet för en rad andra hämndaktioner. Den fick 4 av 5. Den med, yes.
 
---
 
The main character Bella gets tired of a man that occasionally and says threatening and dirty things to her. She visits him to take her revenge, and that's the starting point for the rest of her acts in the name of revenge. I gave it 4 out of 5. As well, yes.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget:

Jag heter:
Kom ihåg mig?

Min mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
hittarecept.se
myTaste.se RSS 2.0