Umeå i tidig oktober

2019-12-08 20:46:00
Resor
 
Umeå in early October
 
 
 
Umeå. I början av oktober. På jobbresa. Efter cancerförelsäningar och jobb gick jag ut på en promenad i staden. Trots att det började regna.
 
---
 
Umeå. In the beginning of October. For business. After cancer lectures and work, I went out for a walk in the city. Even if it started to rain.
 
 
Men en är la från Götet! Så det är inga problem. På med regnjacka bara. Och få rensat tankarna.
 
---
 
But I'm from Gothenburg! So no probs. Just put on the raincoat. And clear the thoughts.
 
 
Beundrade kyrkan på håll.
 
---
 
Admired the church from distance.
 
 
Och nära.
 
---
 
And close-up.
 
 
Hittade små gulliga butiker. Köpte havtornssylt och björkbladssirap.
 
---
 
Found cute shops. Bought sea-buckthorn jam and birch leaf syrup.
 
 
Tillbaka till hotellet och beundra solnedgången. Funderade på det här med att ta mig ut till en sjö för att se norrsken. Men kom fram till att jag hade inte tillräckligt varma kläder med mig, och fler moln hopade sig.
 
---
 
Back to the hotel and admired the sunset. Thought about taking a trip to a lake to see Northern lights. But I concluded that I hadn't brought clothes warm enough, and more clouds were gathering in the sky.
 
 
Istället gick jag till Norrlandsoperan och deras restaurang Elektra. Funderade ett tag på om det var stängt för jag såg inga andra gäster därinne. Men dörren var öppen så jag steg in.
 
---
 
I went to the opera house instead, and its restaurant Elektra. Thought if it might be closed since I couldn't see any other guests. But the door was open, so I entered.
 
 
Beställde mat av den guliga personalen och läste ut Allt går sönder medan jag väntade. Min servitris kom och sa att det såg så himla mysigt ut när jag satt och läste.
 
---
 
Ordered from the sweet staff and finished Things fall apart while waiting. My waitress told me that it looked very cosy when I was reading there by the table.
 
 
Åh, kommer inte ihåg vad jag beställde mer än att det var något med halloumi. Gott var det och mätt blev jag. Drack någon slags juice till.
 
---
 
Oh, can't remember what I ordered except for something with halloumi. It was tasty and I got full. Drank some kind of juice.
 
 
Enkel men fin inredning.
 
---
 
Simple but nice interior.
 
 
Började läsa En komikers uppväxt (tur jag tog med mig två pocketböcker!). Tack Jonas för de orden. :)
 
---
 
Started to read En komikers uppväxt (good I brought two books!). Thanks Jonas for those words. :)
 
 
Ny dag i Umeå! En fredag till och med.
 
---
 
New day in Umeå! Friday, even.
 
 
Vädret var grått med chanser av sol.
 
---
 
The weather was grey with some chanses of sunshine.
 
 
Tjabba tjena! Jag käkade frukost och checkade ut.
 
---
 
Hello hi! I had breakfast and checked out.
 
 
Satte mig på biblioteket för att jobba lite innan jag drog bort till sjukhuset och möten med cancerforskare. Trivdes med utsikten.
 
---
 
Went to the library to do some work before I had to go to the hospital and have meetings with cancer researchers. Liked my view.
 
 
Efter mötena tog jag mig till Röda Korsets secondhand och köpte den här rutiga kavajen, som jag hade spanat in dagen innan. Körde stilen "är den kvar imorgon är den meningen att jag ska ha den". Så blev det.
 
---
 
I went to a secondhand shop and bought this checkered jacket, which I had checked out the day before. Played the game of "it's ment to be mine if it is still there tomorrow". And so it was.
 
 
Jag hade en del timmar att fördriva innan tåget hem skulle gå. Jag drev runt lite i stan. Satte mig på en bänk inomhus för att renskriva vad som sagts på mötena.
 
---
 
I had some hours to spend before my train home departured. I drifted around. Went indoors and sat on a bench writing down notes from the meetings.
 
 
Middagsdags! Gick till Bastard burgers tillsammans med Juha och hans uppväxtstid.
 
---
 
Time for dinner! Went to Bastard burgers together with Juha and his adolescence.
 
 
Hej från hotellets toalett. Sedan blev det dags att säga hej då till Umeå för denna gång.
 
---
 
Hi from the hotel's restroom. Then, it was time to say goodbye to Umeå for this time.
 
 
Delade sovvagn med två andra kvinnor, varav en var en pensionerad fransklärare. Alltid kul med alla intressanta människor en möter på resa. Vaknade upp på västkusten på lördag morgon. Och det var allt för denna gång!
 
---
 
Shared the sleeping-car with two other women, wherof one was a retired French teacher. Always fun with all the interesting persons you meet when traveling. Woke up on the west coast by Saturday morning. And that was all for now!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget:

Jag heter:
Kom ihåg mig?

Min mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
hittarecept.se
myTaste.se RSS 2.0