Mitt bokår 2018

2019-01-06 09:24:00
Böcker
 
My year in books of 2018
 
 
 
Jag håller ordning på vilka böcker jag har läst, och vad jag tyckte, med hjälp av goodreads. De sammanställer året i böcker åt en och såhär såg mitt bokår ut:
 
---
 
I keep track of books I've read, and what I thought, with goodreads. They have summit the reading year based upon my updates, and here's my result:
 
 
Läste 53 böcker. 53 stycken på 14 348 sidor. Tycker fortfarande det är en helt otrolig siffra. Hur har jag hunnit med?
 
---
 
Read 53 books. 53 books at 14 248 pages. Still find this number to be unbelievable. How did I find time for that?
 
 
Kortaste och längsta boken. Är fortfarande imponerad över mig själv att jag ens tog mig igenom den där tjocka. Men den fick högsta betyg så det var det värt!
 
---
 
The shortest and longest book. Am still impressed by myself that I managed to finish that long book. But I gave it the highest score, so it was worth it!
 
 
Fler än jag som läste 1984 förra året. Har börjat beta av en del klassiker som jag inte har läst förut, antar att flera gjorde detsamma.
 
---
 
More than I who read 1984 this year. Have started to read some old classics I haven't read before, guess others are doing the same.
 
 
Vända hem fick högsta betyg av mig. Stark femma. Andra böcker jag också gav en femma detta år: Vägen av Cormac McCarthy, Räddaren i nöden av J.D. Salinger, En kort krönika om sju mord av Marlon James, Ett eget rum av Virginia Woolf, och En storm kom från paradiset av Johannes Anyuru. I juli gjorde jag en lista på de 10 bästa böckerna jag hade läst hittills detta år.
 
---
 
Gave Home-going five strong stars. Other books I also gave the grade of five this year: The road by Cormac McCarthy, Catcher in the rye by J.D. Salinger, A short history of seven killings by Marlon James, A room of one's own by Virginia Woolf, and En storm kom från paradiset by Johannes Anyuru. In July, I made a list of the 10 best books I had read so far this year.
 
 
 
Lite statistik på slutet. 40% av böckerna jag läste var skrivna av kvinnor, 25% var skrivna av svenska författare, 25% var skrivna av författare från utanför Europa och USA, och 19% var skrivna av amerikanska författare. 
 
---
 
Finishing with some statistics. 40% of the books were written by female authors, 25% were written by Swedish auhors, 25% were written by authours outside Europe and the US, and 19% were written by American authors.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget:

Jag heter:
Kom ihåg mig?

Min mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
hittarecept.se
myTaste.se RSS 2.0