Påsk i Fegen - påskafton

2019-05-05 19:08:00
Kalas och festligheter
 
Easter in Fegen - Holy Saturday
 
 
 
Vaknade upp till en ännu en dag med solsken.
 
---
 
Woke up to another day of sunshine.
 
 
Satte mig på balkongen och väntade på att frukosten skulle serveras. Käkade några chips för att stilla min morgonhunger. Är alltid hungrig när jag vaknar.
 
---
 
Sat on the balcony waiting for the breakfast to be served. Ate some chips to satisfy my morning hunger. Am always hungry when I wake up.
 
 
Efter frukosten satte jag mig och läste en stund. Medan det bestämdes vilka aktiviteter det fanns att välja bland.
 
---
 
After breakfast I read some on the balcony. While the activities of the day to be chosen from were decided.
 
 
Mina kusinbarn hade påskäggsjakt.
 
---
 
My cousins' kids looked for easter eggs.
 
 
Alla hittade sina ägg til slut! Tur det.
 
---
 
Everyone finally found theirs. Thank God.
 
 
Medan de andra åkte till Ullared (igen), åkte min kusin Josefine, hennes partner, pappa och jag på en liten utflykt istället. Runt sjön åkte vi. In på grusvägar, förbi små campingar, och förbi ensliga hus.
 
---
 
My cousin Josefine, her partner, dad, and I went for a small road trip while some others went to Ullared (again). We went around the lake. On dirty roads, passed campings, and passed isolated houses.
 
 
Vårt första stopp blev Skeppshults fabriksoutlet. Fyndade stekpannor och grytor. Gjutjärnspannor kan en ju ha hela livet om en sköter dem rätt. Värt.
 
---
 
Our first stop was Skeppshult's factory outlet. The pots and pans we bought were a real bargain. Cast-iron pans can be used your whole life if they're properly maintained. Worthy.
 
 
Senare tog jag och min kusin Anneli en riktig långpromenad på en gammal järnvägsbana. Vi hamnade i Ätran och då blev det dags att vända tillbaka för att hinna till middagen. På vandrarhemmet hade de andra redan gått poängpromenaden. När vi senare gick igenom svaren upptäckte jag att jag hade svarat på varannan barnfråga. Inte konstigt att jag inte vann, hehe ...
 
---
 
Later, my cousin Anneli and I went for a really long powerwalk on an old railway. We ended up in Ätran and then it was really time to head back to not miss the dinner. On the hostel, the others had already taken the quiz. Even later when the answers were explained, I recognised that I had answered every other children question. No wonder I didn't win, hehe ...
 
 
KÄKDAGS! Det var en ordentlig påskbuffé de hade dukat upp.
 
---
 
TIME TO EAT! A huge easter buffet was served.
 
 
Pajer, ägg, vegansk sill, rödbetssallad, tzatziki. Allt möjligt gott. Uj uj uj.
 
---
 
Pies, eggs, vegan hering, beet root salad, tzatziki. All kinds of god stuff. Uj uj uj.
 
 
Hej från en som ser ensam ut, haha. De flesta andra gick på promenad bort till andra sidan sjön. Jag hade dock fått ordentligt med soleksem på mina fötter och hade svårt att gå. Fötterna gillade tydligen inte kombination först sol, sedan gå långpromenad. Nåväl, de mår bra nu om någon skulle undra.
 
---
 
Hello from someone lookng lonely, haha. Most of the others had taken a walk to the other side of the lake. But I had got eczema on my feet and had a hard time to go. Apparently, my feet didn't like the combination of first sun, then go for a long walk. However, they are better now if someone wonders.
 
 
Sist: efterrätt. Rulltårta med chokladbitar och konjakspersikor. Gött gött gött. Somnade senare till Queen-allsång. Rätt mysigt ändå.
 
---
 
Last: dessert. Swiss roll with choclate pieces and cognac peaches. Good good. Later, felt asleep to Queen-sing-a-long. Quite cosy.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget:

Jag heter:
Kom ihåg mig?

Min mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
hittarecept.se
myTaste.se RSS 2.0