Ett soligt Oslo

2019-11-13 12:19:00
Jobb Resor - Norge

A sunny Oslo

I början av oktober satte jag mig på en buss tillsammans med min kollega Ida, och vi begav oss nordväst. Över Uddevallabron och gränsen till Norge.

---

In the beginning of October, I took the bus to northwest together with my co-worker Ida.Over the Uddevallla bridge and the border to Norway.

Jag bokade resor till min Norge-truné senare samma månad och svarade på mail. Läste bok och sov en liten stund också. Hann med mycket.

I booked travels for my Norway tour later that month and replied to mails. Read a book a slept for a while, as well. Got a lot done.

Så var vi framme. I ett soligt Oslo. Det är alltid soligt när jag är där. Tolkar det som att Oslo tycker om att jag kommer på besök emellanåt.

---

Then, we arrived in a sunny Oslo. It's always sunny when I'm there. Interpret it as Oslo like it when I come to visit from time to time.

Sol genom träd i Slottsparken.

Sun through the trees in the Castle park.

Vi checkade in på hotellet. Provlade mig i sängen. Bestämde att det här blir bra.

---

We checked in at the hotel. Tested the bed. Decided that this will be nice.

Hallå hallå från arbetsbordet. Hade bland annat ett telefonsamtal med en man i Tyskland. Ber om ursäkt för kvinnan i bakgrunden. Ej jag som har valt den tavlan.

Hello hi from the working space. Had for example a phone call with a man in Germany. Apologies for the woman in the background. Not me who picked that picture.

Sedan bestämde vi oss för att gå ut på en långpromenad. Leka lite turister. Ida var snäll och tåg turistkort på mig. Framför slottet.

---

Later, we decided to go out for a long walk. Like tourists. Ida was kind and took tourist photos of me. In front of the castle.

Tycker slottet ligger så fint till i Oslo. Med en park runtom som norskarna använder.

Think the castle in Oslo is no nicely placed. With a surrounding parc that the Norwegians use.

Operan gjorde sig bra i solljus. Tänker att det måste vara underbart att hänga här på sommaren.

---

The opera house looked good in the sunshine. Think that it most be lovely to hang around here in the summertime.

Turistbild nummer 2. Framför operan. Sedan promenerade vi bort till Grünerløkka - stadsdelen som är ungefär som Oslos svar på Majorna.

Tourist pic no 2. In front of the opera house. Then we walked over to Grünerløkka - a district in Oslo that's quite like Majorna in Gothenburg.

Där vandrade vi runt bland secondhand-affärer, små parker och roliga ölbarer. Ida fick mig att plocka upp en kastanj som jag nu har kvar i min jackficka. "En ska alltid ha en kastanj i fickan", sa hon. Till slut bestämde vi oss för att äta middag på ett hamburgerställe.

---

There, we walked around among thrift shops, small parks, and funny pubs. Ida made me pick up a chestnut which I still carry in my jacket. "One should always has a chestnut in the pocket", she said. Later, we decided to stop and have dinner at a hamburger place.

De hade både beyond burger och glutenfritt bröd. Tackar. Senare skulle de ha quiz, men vi var båda trötta (och kanske sjuka) så vi vandrade tillbaka till hotellet.

They had both beyond burger and glutenfree bread. Thanks. Later, they had a quiz but we were both tired (and maybe sick) so we walked back to the hotel.

Passerade Akerselva medan solen sakta gick ner.

---

Passed Akerselva while the sun slowly set.

Dagen efter hade jag tre möten på olika ställen och flängde omkring i denna stad, samt missade flyg till Umeå. Men det tar vi en annan gång! (OBS, ej sponsrad av något hotellnbolag.)

The day after, I had three meetings at different places and run around in this city, and missed flights to Umeå. But that's a story for another time! (NB, I'm not sponsored by any hotel companies.)